Nära 4 000 personer har fyllt i mobilkartan på unt.se och berättat att de är missnöjda med sin täckning, vad är din kommentar till det?
– Jag måste säga att den här typen av initiativ är väldigt bra. Där konsumenten som i praktiken använder teknik av olika slag får dela med sig av hur man upplever att det funkar i praktiken och där man kan se en samlad karta och en gemensam bild där alla individer blir till en enhet.
Vad tycker du är det största problemet med mobilnätet i dag?
– Utmaningen för operatörerna är att hänga med i den snabba utvecklingen. En av de viktigaste lösningarna är att flytta, inte röstsamtal, men den mobila datatrafiken till det man kallar för 4G. Där börjar ju nu operatörerna att bygga ut. Grejen är bara att det måste gå hand i hand med att det finns apparater som funkar på 4G.
I somras skärptes lagen som ska ge mer konsumentmakt. Vad är skillnaden nu mot innan?
– Den tydliga skillnaden i lagstiftningen nu är att operatörerna måste ge enkel, lättillgänglig och tydlig information till oss konsumenter. Om det är så att det finns några begränsningar i abonnemangen man ska ha rätt förväntan när man köper en tjänst. När man tecknar sig för ett abonnemang ska man ha fått en rimlig information om hur det kommer att funka när man kommer hem och börjar använda tjänsten.
PTS har framfört till regeringen att man borde överväga lagändringar för uppsägningstider och långa bindningstider för konsumenter när de tecknar abonnemang. Vad anser du om det?
– När det gäller abonnemangsperiodens längd finns det starka skäl som talar för det, men det finns också väldigt starka argument som talar mot. Det starkaste är att de smarta telefonerna som alla nu vill använda är så dyra att om människor ska ha råd att använda dem, så förutsätter det den här typen av finansieringslösningar där man faktiskt delar kostnader med operatören.
Längre svar och fler frågor hittar du i dagens pappersupplaga av UNT.