Minister besökte ekologiska lantbruk
Åloppe Ekomat i Örsundsbro har blivit något av en förebild bland många lantbrukare i Uppland. På onsdagen besökte jordbruksministern Eskil Erlansson (C) Åloppe för att diskutera regeringens nya satsning på Matlandet Sverige.
Lantbrukaren Tommy Öhman samtalar med jordbruksministern.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
- Tack vare stödet har vi kunnat bygga upp allt det här, säger lantbrukaren Tommy Öhman och pekar med ena handen ut över markerna.
Han driver en av gårdarna i Åloppe och i dag står han bland journalister och lokala politiker utanför gårdsbutiken i Åloppe och väntar på att dagens stora gäst ska anlända. Jordbruksministern Eskil Erlandsson är på väg för att prata med lokala lantbrukare om den nya satsningen på att lansera Sverige som det nya matlandet. Ministern har valt en bra dag att komma ut på landet. Solen skiner och nyförlösta kalvar skuttar runt i en hage bakom en av gårdarna.
- Jag vet inte så mycket om satsningen. Men det låter bra, säger Tommy Öhman.
För honom har nyckelordet i hans verksamhet varit samverkan. På sin gård har han cirka 200 djur. Genom att samarbeta med andra matproducenter har han kunnat minska sina kostnader och öka omsättningen.
- Vi försöker till exempel samordna våra transporter, säger Tommy Öhman.
För ett par år sedan gick Åloppes Ekomat med i Upplandsbönderna. Det är en förening med ett 30-tal bönder som är anslutna till Krav. Tack vare Upplandsbönderna har Åloppes lantbrukare kunnat öka sin försäljning ytterligare.
- Upplandsbondens produkter finns nu i Coopbutikerna, säger Tommy Öhman stolt.
Klockan börjar närma sig 12 och solen strålar steker på folksamlingen utanför butiken. Jordbruksministern är försenad. Men plötsligt rullar han in i sin mörkfärgade bil och kamerablixtarna blinkar till. Efter en kort rundtur i Åloppes gemensamma gårdsbutik förklarar Eskil Erlandsson hur småskaliga lantbruk som de i Åloppe kan dra nytta av regeringens nya satsning.
- Vi ger pengar till Konkurrensverket för att de ska hjälpa mindre företag att få en chans att vara med vid offentliga upphandlingar. Det har inte varit möjligt tidigare, säger Eskil Erlandsson (C).
Den satsningen tycker Tommy Öhman låter intressant.
- Vi ska vara med vid kommunala upphandlingar i Uppsala och Enköping. Om vi får tillgång till konsultation genom konkurrensverket så är det jättebra för oss, säger han.
En annan satsning som Tommy Öhman hoppas på är ett nytt nätverksstöd.
- Det underlättar alltid som det finns lite pengar.
En större del av de 160 miljoner kronor som regeringen har avsatt för Matlandet Sverige kommer att fördelas mellan länen.
- Varje län ska använda pengarna till det de är bäst på. En del län har mycket fiske, ett annat kanske satsar på skidor. Här är det kanske mer viktigt med närhet till konsumenterna. Vi ser hur antalet turister ökar. Att kombinera mat och matupplevelser är väldigt attraktivt just nu. Vår målsättning är att öka övernattningsmöjligheterna med 20 procent. Det är ofta boendet som saknas, säger Eskil Erlandsson.
Även om Åloppe har tagit emot många besökare under åren har de inte gjort någon större satsning på att få dit turister.
- Det är tufft att driva sådan verksamhet. Säsongen är kort. Det gäller också att hitta rätt personer som man kan samarbeta med, säger Tommy Öhman.
Däremot tror han att det är möjligt att skapa fler arbetstillfällen inom matproduktion.
- Upplandsbonden har till exempel skapat flera nya jobb för lokala slakterier.
Fakta Matlandet Sverige
Regeringen satsar 160 miljoner kronor på att lansera Sverige som det nya matlandet. Tanken är att mat och matupplevelser ska locka fler turister och därmed skapa fler jobb på landsbygden. Ett av regeringens mål är att öka antalet livsmedelsföretag med 20 procent till 2020.
Regeringen satsar 160 miljoner kronor på att lansera Sverige som det nya matlandet. Tanken är att mat och matupplevelser ska locka fler turister och därmed skapa fler jobb på landsbygden. Ett av regeringens mål är att öka antalet livsmedelsföretag med 20 procent till 2020.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!