Mindre buller utlovas när E 4 får asfalt

Trafikverket har inga planer på bullerbegränsande åtgärder när betongvägen på E4 mellan Uppsala och Björklinge ersätts med asfalt i sommar.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2017-05-11 06:05

– Den nya asfalten kommer inte att orsaka mer buller. Vi får tvärtom en ny vägbeläggning som förbättrar nuvarande ljudnivå för de kringboende eftersom nuvarande betong är sliten och ger ifrån sig mer ljud än en ny, säger Gunnar Dryselius, projektledare på Trafikverket.

Ett stort argument för betong när vägen byggdes 2006 var dock att minska bullernivån från trafiken eftersom betongvägar har lägre friktion och ger lägre ljudnivå än asfalt.

Om asfalt valts från början hade man varit tvungen att bygga E4:an minst 70 meter längre bort från Slavsta, Årsta och Brillinge. Ett annat argument var att betong innebär sänkta partikelhalter

Nu har det gått tio år och som UNT rapporterat om tidigare kommer Trafikverket att lägga på asfalt på körbanorna i bägge riktningar med början av juli och och två månader framåt. Då ska betong fräsas bort och ersättas med asfalt på en 13 kilometer lång sträcka mellan Fullerö, Strovreta och söderut fram till Gnistarondellen utanför Uppsala.

Den nya asfalten beräknas hålla i cirka tio år innan den behöver läggas om, enligt Trafikverket.

Orsaken till att betongen slitits ut i förtid antas bero på slitage från dubbdäck. En annan förklaring är att stenmaterialet i betongen inte varit tillräckligt hårt för att stå emot belastningen på den hårt trafikerade vägsträckan.

Betongvägar är fortfarande sällsynta i Sverige och används främst på starkt trafikerade vägar för att den innebär sänkta partikelhalter och mindre buller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!