Mindre buller på nya E4:an
Den hårt trafikerade sträckan mellan Uppsala och Björklinge som har belagts i slittålig betong är inte bara ekonomisk. Den ger även ifrån sig mindre buller.
Foto: Jörgen Hagelqvist
- Det är ungefär samma effekt som om en väg med asfalt hade byggts 70 procent längre ifrån bostadshusen, säger Owe Ekman, projektledare för bygget.
Det är den 24 kilometer långa sträckan mellan Uppsala och Björklinge, som öppnades för trafik i december förra året, som har byggts i betong. Trafikmängderna på sträckan beräknas till mellan 20000 och 30000 fordon per dygn.
Fortfarande är det ganska få vägar som byggs i materialet. Drygt sju mil betongväg räknar Christer Hagert, som arbetar på Vägverket, att det fanns i Sverige innan nya E 4 byggdes. Höga investeringskostnader bidrar till att det inte byggs fler vägar i betong. Vägverket räknar med att en väg i betong kostar 15-20 procent mer att bygga än en väg som beläggs med asfalt.
- Men det är ju på tapeten att bygga vägar med mindre buller så jag tror att det kommer bli vanligare med betong framöver, säger Christer Hagert.
Innan sträckan mellan Uppsala och Björklinge byggdes hade det dröjt 8 år sen den senaste vägen byggdes i betong. Förklaringen till detta beror enligt Owe Ekman på att det är ett komplicerat projekt. Materialet tål inte lika mycket sättningar i marken menar han. Dels krävs fler och större maskiner, dels är det viktigt att vara försiktig när undergrunden läggs. I vissa fall måste vägen grundförstärkas.
Vinsten ligger i att betongbelagda vägar är gynnsammare mot däcken. Det bidrar till att det inte bildas lika mycket spår i vägen. Att den reducerar buller är en bonus menar Ekman.
Det blir dock inte några fler sträckor på E 4 som kommer att vara belagda med betong. Owe Ekman förklarar att ju längre norr ut man kommer, desto mindre trafikbelastning blir det på vägarna.
Enligt Owe Ekman är det bara sträckor där det är hög trafikbeltasning som det är lönsamt att använda betong. Investeringskostnaden är betald efter drygt 30 år på en hårt trafikerad väg menar han.
- Asfaltvägar måste bytas ut vart femte år vid hög belastning. Det är de sträckorna som betongmaterialet gynnar eftersom livslängden på betong räknas till minst 40 år på en hårt trafikerad väg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!