Miljövänliga bilar i Uppsala dröjer
Uppsala kommun blir allt bättre på att köpa in miljövänliga bilar. Men fortfarande går en majoritet av personbilarna på traditionellt bränsle.
Foto: Scanpix
- I och med att utbudet blivit större har vi kunnat ta in fler miljöbilar, säger Lars-Erik Andersson, fordonschef i Uppsala kommun.
Det finns dock leasingavtal som inte löper ut förrän om flera år. Därför kan förvandlingen till en "grön" bilpark dröja till efter 2010.
Uppsala kommun har i ett par års tid haft policyn att alla nya bilar som hyrs eller köps ska vara miljövänliga. Endast verksamheteter som inte kunnat hitta en lämplig miljöbil till ändamålet har fått göra undantag från regeln.
Ändå kunde UNT förra sommaren berätta om ett antal enheter på kommunen som struntade i direktivet.
- Det finns alltid de som inte är tillräckligt miljömedvetna. Men nu tycker jag att man har börjat ta det här på större allvar, säger Lars-Erik Andersson.
Uppsala kommun har i dag cirka 300 personvagnar. Av dessa är 35-40 procent miljögodkända och går på etanol, elhybrid, biogas eller miljögodkänd diesel.
Den som inte följer direktivet från kommunstyrelsen måste skriva en motivering till sin enhetschef om varför man valt en annan bil.
Vägverket presenterade i slutet av mars en undersökning som visade att 24 av 39 myndigheter i landet uppfyller kravet på att minst 75 procent av fordonen ska vara miljöbilar.
Vägverket har regeringens uppdrag att årligen sammanställa redogörelser från alla myndigheter underställda regeringen om deras inköp och leasing av miljöbilar.
BAKGRUND
2003 gick kommunstyrelsen ut med uppmaningen till förvaltningarna att alla nya bilar som införskaffas ska vara miljövänliga. Vid en granskning förra året kunde UNT visa att tjänstemän fortsatt köpa in fordon med traditionellt bränsle.
Kommunstyrelsen skärpte i höstas kravet som innebär att alla nya bilar ska vara miljöbilar.
2003 gick kommunstyrelsen ut med uppmaningen till förvaltningarna att alla nya bilar som införskaffas ska vara miljövänliga. Vid en granskning förra året kunde UNT visa att tjänstemän fortsatt köpa in fordon med traditionellt bränsle.
Kommunstyrelsen skärpte i höstas kravet som innebär att alla nya bilar ska vara miljöbilar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!