Loppisen i Fyrishov drog många köpare – miljötänk i fokus

De cirka tusen personer som kom till söndagens loppis i Fyrishov hade runt 60 stånd att välja på. En av dem som fyndade utan att veta om det var Mille, 4 månader. Hon sov tryggt i mamma Isabell Stahléns bärsele, kanske utmattad av trängseln och folklivet. 

Therese Näs i färd med att sälja en tröja för 20 kronor.

Therese Näs i färd med att sälja en tröja för 20 kronor.

Foto: Staffan Wolters

Uppsala2025-03-16 18:28

– Mitt bästa köp idag är ett nattlinne till Mille. Det är av märket Polarn & Pyret och i fint skick. Nytt kostar det nog runt 300-400 kronor men jag fick det för bara 30 kronor, berättade Isabell Stahlén.

Hon gillar second hand.

– För miljöns skull ska jag dra ner på klädinköpen. Jag har bestämt att jag ska köpa högst fem nya plagg till mig själv i år.

undefined
Isabell Stahlén köpte ett nattlinne åt dottern Mille.
undefined
Isabell Stahlén med trötta Mille i bärselen.

Loppisen arrangerades av Susanne Wall som genomför sådana här tillställningar i olika städer. Hon tog 30 kronor i inträde och för henne är loppisarna ett levebröd men även en klimatfråga.

– Miljötänk är jätteviktigt för mig. Däremot gillar jag inte när folk kommer med noppiga kläder, en del tror att de kan sälja vad som helst, sa Susanne Wall.

undefined
Therese Näs i färd med att sälja en tröja för 20 kronor.
undefined
Viktoria Moes fyndade ett par barntofflor för 5 kronor.

I stånden fanns det mesta i prylväg, från pyttesmå barnskor till gitarrer och borrmaskiner. En av säljarna var Caroline Gustafson.

– Dels är det roligt att tjäna några kronor, dels är det skönt att bli av med saker som man inte behöver men som andra kan ha användning för, sa hon.

undefined
Caroline Gustafson hade åkt från Köping för att sälja bland annat saker som tillhört hennes mormor.

Patrik Berglund saluförde begagnade vinylskivor.

– De som vill ha vinylskivor är samlare, som jag själv. Det är kul att åka runt på loppisar med skivorna, jag känner flera av säljarna här och även köpare. Man blir som en familj, berättade Patrik Berglund.   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!