Från och med 2012 ska alla förvaltningsärenden på Uppsala kommun att kunna skötas digitalt. Alla medborgarfrågor ska kunna göras dygnet runt över internet.
– E-tjänsterna ska finnas med från starten i våra liv med barnomsorgsval, till mitt i livet när vi vill söka bygglov och slutet med ansökningar kring hemtjänst och äldreservice, säger Stefan Hanna (C).
Totalt kommer 20 miljoner kronor att satsas för framtagandet av de olika digitala tjänsterna för medborgarna.
– Vi ska vara en kommun som kan leva efter principen 24-7, öppet alla timmar om dygnet, sju dagar i veckan, säger Cecilia Hamenius (FP).
Genom att minska pappershögarna för kommunens medarbetare säger alliansen att digitaliseringen innebär miljövinster men även kortare handläggning.
– Effektiviseringen innebär inte färre tjänster, men att medborgarna får mer för sina skattepengar, säger Stefan Hanna.
Men papperet är inte helt uträknat. Under en överskådlig tid ska medborgarna antingen kunna skicka in ärenden och synpunkter antingen genom vanliga brev eller digitalt.
– Vi har medborgare som inte har internet, men vi har som uppdrag att se till att alla får service. Det kommer alltid vara möjligt att hantera ärenden genom besök på kommunen, säger Stefan Hanna.