I oktober 2020 var Uppsala först i Sverige med att få skärpta allmänna råd på grund av pandemin. Sedan dess har uppmaningar om personlig lockdown tillsammans med olika restriktioner gjort att färre har besökt centrala Uppsala.
– Från ena dagen till andra var det tomt. City har påverkats av pandemin jättemycket. Dels de som besökt stadskärnan men framför allt verksamheterna har känt av det här, det har varit jättetufft, säger Lisa Thörn, vd vid Uppsala Citysamverkan.
29 september slopas restriktionerna och människor kan återigen samlas på konserter, fester eller restauranger. Nu har kommunstyrelsen beslutat att ge en halv miljon kronor till kulturarrangemang som ska locka besökare till city.
– Det här möjliggör satsningar på stadskärnan för att människor ska känna att det är trevligt när de kommer för att strosa på stan, säger Lisa Thörn.
På Destination Uppsala arbetar man nu med att ta fram en plan för tre till fem ljud- och ljusinstallationer i tomma affärslokaler, som ett komplement till "Allt ljus på Uppsala", som också har fått extra resurser.
– Vi ska omvandla lokalerna till temporära gallerior för att locka besökare och kanske inspirera hyresgäster. Framför allt kommer fokus att ligga på och omkring gågatan under november och december, säger Rafael Myncke, styrgruppsordförande vid Allt ljus på Uppsala.
De extraresurser som Allt ljus på Uppsala får ska läggas på kringaktiviteter, extra ljusverk och en digital guidning på hemsidan.
– Det är en tacksam förstärkning, det kommer att skapa ett mervärde för besökarna, besöksnäringen och näringslivet, säger Anna Gozzi, projektledare vid Allt ljus på Uppsala.
Att få in fler människor till stadskärnan gynnar inte bara näringslivet, det bidrar också till att skapa en tryggare stad berättar Lisa Thörn. Hon poängterar också att det finns en viktig social aspekt.
– Staden och stadskärnan är en mötesplats för oss alla, det är som ett vardagsrum.
Uppsala Citysamverkan mäter flödena i staden varje vecka, och redan under sommaren började flödena öka i staden även om de inte är på samma nivåer som innan pandemin. Även i stadens butiker och restauranger vittnar man om fler kunder och bättre lönsamhet.
– Positiviteten går nästan att ta på när jag pratar med verksamheterna, de är laddade.
Det är Uppsala kommunstyrelse som klubbat de ekonomiska satsningarna om totalt 3,1 miljoner kronor. Destination Uppsala får dels 380 000 kronor för att förstärka Allt ljus på Uppsala, och dels 500 000 kronor för att projektleda en satsning på olika kulturengagemang som ska locka besökare till Uppsala city.
Uppsala Citysamverkan får 400 000 kronor för att utöka juldekorationerna i city. I övrigt går de 3,1 miljoner kronorna till stöd till olika företagsfrämjande organisationer.