Som UNT rapporterat begär Skolverket att den Uppsalabaserade grundskolan Manar Al-Houda återbetalar 1,7 miljoner kronor som man fått i bidrag. Skolan, som drivs av en ideell förening, har enligt myndigheten ansökt om bidrag för vissa ändamål men sedan använt pengarna till annat. Felen bedömdes som så allvarliga att Skolverket övervägde att göra en polisanmälan men valde slutligen att avstå.
Granskningen av Manar Al-Houda är en del av Skolverkets utökade arbete mot fusk. Under 2023 betalade myndigheten ut 25 miljarder i bidrag till skolor för att de till exempel skulle kunna öka lärartätheten eller ge undervisning på loven.
Men alla medel gick inte dit de skulle. I fjol begärde Skolverket att få tillbaka 75 miljoner för att skolorna använt bidragen på fel sätt eller inte redovisade vad de gjort med pengarna.
Sedan 2019 har Skolverket skärpt sina granskningar för att stoppa bidrag till oseriösa eller kriminella aktörer. Bland annat har myndigheten numera ett särskilt kontrollteam som kan göra tillsyn på plats hos bidragsmottagare.
I flera fall har just ideella organisationer som driver skolor eller ordnar insatser för skolelever ertappats med att mygla. 2021 gjorde Skolverket en stor granskning av ideella organisationer som fått bidrag för att ge läxhjälp.
– Det förekom omfattande fusk. I vissa fall rent kriminella upplägg där man startat organisationer bara för att få bidrag och inte bedrev någon läxhjälp alls, berättar Jonas Krantz, avdelningschef på Skolverket.
En nyhet för i år är att ideella organisationer måste vara anknuten till någon skola för att kunna få bidrag för läxhjälp. Det är en följd av att vissa oseriösa ideella organisationer visat sig inte jobba mot någon skola alls.
I en färsk rapport lyfter Skolverket fram att regeländringar måste till om man ska kunna komma åt fler oegentligheter. Ett av problemen är att Skolverket enligt dagens regler kan tvingas bevilja bidrag åt en skola, trots att Skolinspektionen just dragit in tillståndet.
– Det har skett några gånger eftersom vi måste följa reglerna. Om skolan exempelvis går i konkurs efter att ha mottagit bidraget kan vi ha svårt att få tillbaka pengarna, säger Jonas Krantz.
Annat som kan sätta käppar i hjulet är sekretess. Till exempel kan Skolinspektionen hålla på och granska en skola för att se om tillståndet ska dras in. Men Skolverket får inte informeras om den pågående granskningen och kan då bevilja skolan bidrag som även i det fallet blir svårt att återfå.