Miljöbilar nobbas trots kommunala direktiv
Tjänstemän i Uppsala kommun fortsätter att nobba miljöbilar - trots direktiv från kommunstyrelsen. Flera avstår från att motivera varför de väljer en annan bil.
Kommunens förvaltningar beställer alla fordon genom Uppsala produktion, teknik och service, UTS. Och enligt ett politiskt beslut från 2003 är det miljöfordon som ska väljas i första hand.
— Vi informerar om vad som finns. Men sedan är det upp till respektive chef att följa politikernas beslut, säger Ann-Christin Lindholm på UTS fordonsservice.
Dyrare i inköp
Ann-Christin Lindholm tror att det finns flera skäl till att miljövänliga bilar väljs bort. Ett skäl är att vissa miljöbilar är dyrare att köpa in än en bensindriven bil. Ett annat skäl är att en miljöbil inte alltid passar in i verksamheten.
Lars Pettersson, enhetschef inom individ- och familjeomsorgen, säger:
— Vi gick igenom listan över vad som fanns att välja, men det fanns inget miljöfordon som passade oss.
Per-Rickard Rönnberg på gatukontoret var en av flera som valde en stadsjeep till verksamheten; en Toyota Rav4 som kan användas i svårare terräng. Den är inte klassad som ett miljöfordon av kommunen, men han tycker att den går att försvara ekonomiskt.
— Vi har köpt andra bilar tidigare, men vi ska inte ha så flashiga bilar. Det ser inte bra ut i folks ögon om vi kommer i till exempel en miljövänlig Saab 9-5 som är betydligt dyrare än den här.
Skriftlig motivering
När en förvaltning inte valt en miljöbil ska den ansvarige lämna en skriftlig motivering till UTS. Motiveringen är dock inte avgörande för om förvaltningen får köpa sin bil.
— De flesta svarar inte på vårat brev. Vi har bett om att få in avvikelserapporter från förvaltningarna men det får jag inte, säger Ann-Christin Lindholm.
Björn Andersson, chef för Socialjouren som åker på utryckningar nattetid, säger att valet av en bensindriven Volvo gjordes av ett annat skäl - att det inte fanns tillräckligt många bensinstationer med alternativa bränslen.
— Men antalet stationer med sådana bränslen byggs väl ut nu. Så i framtiden finns det inget skäl för oss att avstå från miljövänligt.
FAKTA
Av de personbilar som Uppsala kommun har tagit in sedan januari 2005 går 36 fordon på alternativa bränslen och 26 bilar på traditionellt bränsle.
Med miljöbilar avses el-, hybrid-, etanol- eller biogasfordon.
Kommunens tjänstebilar används till en mängd arbetsuppgifter såsom parkarbete, städning, utryckningar inom socialtjänsten och hemtjänst. Kommunen genomförde i höstas en upphandling som innebär att kommunen har avtal om priser för leasing och köp av flera olika bilmärken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!