"Jag får hela tiden nya besked om när det här problemet ska vara fixat". Så säger Mikael Jansson, som bor på Wallingatan i Uppsala. Snart har det gått en hel månad sedan hans fasta telefon slutade att fungera och han har fått veta av Telia att det handlar om ett långdraget nätverksfel.
– Först skulle det vara fixat efter tre dagar. Sedan var det den 20 juli, sedan 4 augusti och och nu är beskedet den 8 augusti, berättar Mikael Jansson för UNT på fredagsförmiddagen.
Trots att han och hans familj har tillgång till mobiltelefoner har Mikael Jansson genom åren valt att ha kvar den fasta telefonen för att en äldre släkting, som bara kan numret till den fasta telefonen, ska kunna ringa. Men under hela juli har det varit tyst i telefonen.
– Jag provade att ringa till den fasta telefonen från min mobil precis när problemet uppstod och då kopplades jag till en person på Sturegatan här i Luthagen. När jag provat senare har samtalen bara kopplats ner.
För Mikael Jansson är felet med det fasta telefonnätet inte ett stort problem berättar han, men menar samtidigt att det kan vara en säkerhetsfara om andra personer som bara har en fast telefon är drabbade. Speciellt om det handlar om äldre människor som har sitt trygghetslarm kopplade till telefonen.
– Dessutom tycker jag att det vore trevligt om en ansvarig person hörde av sig och gav en förklaring till varför det tar så lång tid. Jag har bara fått sms från Telia där de skriver när felet ska vara åtgärdat och att de beklagar situationen.
När UNT ringer upp Telia bekräftar de att det finns ett pågående fel med den fasta telefonin i Uppsala och att detta beror på ett fel i kopparnätet. Totalt har företaget fått in fem felanmälningar som rör den fasta telefonin i Uppsala sedan i början på juli.
– Anledningen till varför det här har tagit så lång tid att åtgärda är för att vi har haft flera problem med kopparnätet i regionen och därför har det blivit ett stort tryck på reparatörerna, säger Roija Rafii, pressansvarig på Telia.
Hon förklarar att kopparnätet är mycket känsligt och att det ofta blir problem under sommaren, bland annat på grund av åska som slår ner och att antalet avgrävningar ökar.
– I normalläge försöker vi att åtgärda de här problemen på tre dagar. Men sedan får man tänka på att det kan ta längre tid om felet är större än vad man trott. Ibland kan reparatörerna behöva beställa utrustning och under sommaren kan leverantörerna ha semester, säger Roija Rafii.
Telia vill dock beklaga att felet med det aktuella kopparnätet har dragit ut på tiden.
– Det är såklart jättebeklagligt. Vi vill att det här ska ske lika lite som våra kunder vill det. Vi kommer att ersätta kunder för de dagar som deras telefoner inte fungerat.
En stund efter samtalet med Telia ringer Mikael Jansson upp UNT igen.
– Det ringde en underleverantör till Telia och sa att min telefon nu fungerade igen. Killen som ringde sa att hans chef berättat att detta plötsligt blivit ett prioriterat ärende.