Elevernas rop flyger genom klassrummet i Gamla Uppsala skola:
– Jesus famn!
– Nej i rymden!
Det är eftermiddag och dags för dagens sista lektion: Grej of the day. Barnen i klass 4B har fått klura sedan i morse på meningen ”Här får du inte födas eller dö” som är ledtråden till dagens ämne. Framför sig har de sina Grej of the day-böcker, redo att anteckna när ämnet presenteras. Nu haglar gissningar mot läraren Emelie Björk som låter eleverna hållas en stund. Nyfikenheten är igång.
Klass 4B i Gamla Uppsala skola är inte ensamma att ha lektionen Grej of the day.
I dag är lektionsformatet känt världen över och används bland annat i Norge, Nederländerna, Frankrike, Kanada, Nya Zeeland och Australien.
– Runt hundra tusen lärare "grejar" världen över, säger Micke Hermansson som skapade Grej of the day 2010.
Då var han mellanstadielärare i Lappland och Västerbotten. I frustrationen över elevernas ointresse och i samtal med sin tioåriga dotter om vad som saknades i hennes skolundervisning, kom Hermansson på idén om ett nytt lektionskoncept. I klassrummet gav han eleverna en ledtråd om ett specifikt ämne, som kunde vara allt från Eiffeltornet till Nordpolen. Efter att klassen fått gissa och nyfikenheten vuxit gav han en kort lektion om ämnet. Istället för tunga fakta valde han ut extra spännande delar om ämnet som är lättare att komma ihåg. Därefter fick eleverna gå hem och återberätta för sin familj vad de lärt sig.
– Elever som tidigare ogillat skolan satt plötsligt fängslade och ville ha mer. Från stämpeln som skolans struligaste klass blev de finalister i ”Vi i femman”, säger Micke Hermansson som i dag bor i Uppsala och jobbar som global föreläsare mot företag och näringsliv i hur man når ut till en publik.
Enligt Hermansson har alla ämnen någonting som är fängslande och Grej of the day är något alla pedagoger kan göra. Emelie Björk, mellanstadielärare på Gamla Uppsala skola har använt metoden i tio år.
– Jag älskar det, det ger eleverna en positivare känsla av skolan. På utvecklingssamtalen svarar majoriteten att det de är mest stolta över är sina kunskaper från Grej of the day.
Kritiken som Grej of the day möts av är att det är ett alltför kort sätt att lära ut, och att lärarna anpassar sig för mycket efter elevernas krav. På detta svarar Micke Hermansson:
– Såklart kan allt inte vara roligt jämt, och det ska man kanske palla med. Men våra hjärnor är snabba på att zoona ut. Vissa menar att det är en form av snuttefieringskunskap. Fast det funkar ju.
Enligt Hermansson görs det just nu en internationell studie om Grej of The day på University of Southern Queensland i Australien. Syftet är att ta reda på effekterna av metoden och undersöka före och efter resultat.
I klassrummet på Gamla Uppsala skola har gissningarna tystnat. Läraren Emilie Björk går fram till den stora Grej of the day-kartan på väggen och pekar ut en ögrupp medan hon ger svaret på ledtråden:
– Svalbard har varken förlossningssjukhus eller begravningsplatser – här får du inte födas eller dö.
Ett nytt sorl brister ut. ”Dit vill jag flytta!”, ”Det finns isbjörnar där”. En av eleverna börjar genast rita en isbjörn i sin Grej of the day-bok.