"Mer undervisning om förintelsen behövs"
Lärare behöver mer undervisning om förintelsen. Det anser Lärarnas riksförbund i Uppsala län med anledning av en ny undersökning bland lärare.- Det har varit för lite ämnesfortbildning för lärare, säger Hans Eric Lindahl.
- Jag är övertygad om att undersökningen inte träffar rätt på oss, säger Eriksbergsskolans rektor Lisa Wolf, här med historielärarna Björn Wallberg (mitten) och Peter Nyman.
Foto: Robert Henriksson
Av dem som svarade på enkätundersökningen var det endast två som svarade rätt på samtliga kunskapsfrågor. Endast en av 20 lärare kände till att mer än 80 procent av alla judiska barn i Europa dödades under andra världskriget. Lärare har också haft svårt att peka ut vilka läger som användes för att mörda judar.
"Dessa resultat visar tydligt på behovet av fortsatta insatser för att utbilda och informera om Förintelsen, folkmord och andra brott mot mänskligheten", skriver Forum för levande historia i rapporten som presenterades på onsdagen.
- Jag är övertygad om att undersökningen inte träffar rätt på oss, säger Eriksbergsskolans rektor Lisa Wolf.
På Eriksbergsskolan i Uppsala har man under 2000-talet fokuserat på att undervisa eleverna om förintelsen, bjuda in föreläsare och till och med besöka olika förintelseläger.
Peter Nyman, historielärare på Eriksbergsskolan, tycker att det blivit lättare för lärare att fortbilda sig sedan regeringen i slutet av 1990-talet tog beslut om att satsa på bland annat boken "Om detta må ni berätta". Numera används boken i Eriksbergsskolans undervisning.
- På 1970-talet var det väldigt mörkt. Det var svårt att hitta material om förintelsen.
Hans Eric Lindahl, ordförande i Uppsala län för Lärarnas riksförbund, tycker att resultatet är ett tecken på att kompetensutvecklingen för lärarna är eftersatt.
- Det finns ju ett antal studiedagar för lärare och vi har propagerat för att få gemensamma ämnesstudiedagar. Men mycket av kompetensutvecklingen har handlat om elevsociala frågor.
Per Pettersson, grundskolechef i Uppsala kommun, tycker att det redan finns ett stort utbud av utbildning och information om förintelsen.
- Det är upp till varje lärare att ta till sig den utbildning som finns. Men självklart ska vi kunna erbjuda studiedagar om vi bedömer att det finns ett behov.
Historielärarna Björn Wallberg och Peter Nyman på Eriksbergsskolan tror att lärares kunskaper om förintelsen generellt är hög. Men de håller med lärarnas riksförbund om att kommunen borde ordna gemensamma studiedagar för alla lärare.
- Man måste naturligtvis följa samhällets utveckling. Man kan inte förlita sig på gamla kunskaper, säger Björn Wallberg.
40 procent av lärarna som svarade på enkäten hävdar att de inte fått någon undervisning om förintelsen under sin grundutbildning. Knappt fem procent påstår sig ha haft mer än tio timmars undervisning.
Peter Nyman som bland annat besökt förintelseläger med elever från Eriksbergsskolan anser att kommunen borde ta initiativ till gemensamma studiedagar för lärare, till exempel på temat förintelsen. Han betonar vikten av att sprida kunskaperna vidare till eleverna:
- Om vi ska ha en chans att överleva i världen så måste vi se vad som har varit och vad som gick snett.
FAKTA
Lärare från hela Sverige har fått svara på en omfattande enkät med bland annat en rad kunskapsfrågor. Här är några av de frågor som ställdes i enkäten. Fler finns att läsa på www.levandehistoria.se, där också hela rapporten presenteras.
"Vilket år skedde de första massarresteringarna av judar..."
1933
1935
1938
1939
1940
1941
1942
Vet ej
(Rätt svar: 1938)
"Hur stor andel av den tyska befolkningen var judar (i den meningen att de tillhörde en judisk församling) 1933?"
Mindre än 1 %
1-5 %
6-15 %
16-30 %
Mer än 30%
Vet ej
(Rätt svar: Mindre än 1 %)
"Vilken grupp av romer ansåg nazisterna vara den som vållade det Tredje riket störst problem?"
De "renrasiga romerna"
Romer på ockuperad mark
Romer från blandäktenskap med icke-romer
Kringresande romer
Vet ej
(Rätt svar: Romer från blandäktenskap med icke romer)
Lärare från hela Sverige har fått svara på en omfattande enkät med bland annat en rad kunskapsfrågor. Här är några av de frågor som ställdes i enkäten. Fler finns att läsa på www.levandehistoria.se, där också hela rapporten presenteras.
"Vilket år skedde de första massarresteringarna av judar..."
1933
1935
1938
1939
1940
1941
1942
Vet ej
(Rätt svar: 1938)
"Hur stor andel av den tyska befolkningen var judar (i den meningen att de tillhörde en judisk församling) 1933?"
Mindre än 1 %
1-5 %
6-15 %
16-30 %
Mer än 30%
Vet ej
(Rätt svar: Mindre än 1 %)
"Vilken grupp av romer ansåg nazisterna vara den som vållade det Tredje riket störst problem?"
De "renrasiga romerna"
Romer på ockuperad mark
Romer från blandäktenskap med icke-romer
Kringresande romer
Vet ej
(Rätt svar: Romer från blandäktenskap med icke romer)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!