Mer anarki på Uppsalas gator
Nu är de groteska blomkrukorna och de malplacerade cykelställen visserligen borta. I stället har man börjat lägga gatsten, som är likadan på gata och trottoar - som dessutom ligger samma nivå. Det enda som markerar "trottoaren" är ett slags raster av gjutjärn, så att de synsvaga inte hamnar mitt i "gatan". Nu gör alla andra det i stället; de verkar ju inte se särskilt bra de heller.
Vad är då Dragarbrunnsgatan? Tekniskt sett är det en vanlig gata i Uppsala med 50 kilometer i timmen som högst tillåtna hastighet. Precis som Kungsgatan. Men ingen skulle få för sig att strutta rakt ut i Kungsgatan för att i sakta mak flanera utan att ägna omgivande trafik så mycket som ett ögonkast. Så som man gör på Dragarbrunnsgatan. Det enda som skiljer gatorna är dock beläggningen!
Enligt ordföranden i gatu- och trafiknämnden Anders Westerlind (fp) finns det inga planer i sikte på att införa lägre hastighet på Dragarbrunnsgatan. Det ska placeras ut farthinder men inte skyltar. Vi ska gissa och tycka hur vi ska bete oss. Precis som på Östra Ågatan. Alla minns väl vilket kaos det var där innan man tvingades göra avkall på estetiken och sätta upp trafikskyltar.
Dagens majoritet i kommunen vill inte ta ordet "gåfartsgata" i sin mun, för det var ju förra majoritetens ord. I stället talar man om "lågfartsgator". Det är gator som har 50 (!) som hastighetsgräns, men som ska ge en "torgkänsla". Varav man ska "förstå" att man "får" promenera i det som de facto är en vägbana, och tvinga bilar att i ren självbevarelsedrift krypa och cyklar att vingla. Juridiskt rätt luddigt, är jag rädd.
Någon cykelfil kommer inte att markeras på Dragarbrunnsgatan. Det blir till att kryssa mellan "blinda" gångtrafikanter.
Alltså: Gågata eller gata? Tja, det bidde en gata. Som ser ut som ett torg. Politikerna kunde inte bestämma sig. Vi ska bestämma åt dem. Men det duger inte. Det blir anarki. Det går inte att blanda trafikantslag. Därför måste "torget" Dragarbrunnsgatan göras till ren gågata. Eller - kan vi få cykla på gågatan?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!