Men utanför storstaden regerar bilen

Bussarna kan inte ersätta bilen på landsbygden. Trots alla tänkbara styrmedel kommer bilen att vara det viktigaste färdmedlet, visar kommunens trendanalyser.

Tidsvinst. Carina Caspersen som jobbar natt på Akademiska sjukhuset sparar 40 minuter på att ta bilen till och från jobbet.

Tidsvinst. Carina Caspersen som jobbar natt på Akademiska sjukhuset sparar 40 minuter på att ta bilen till och från jobbet.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2015-11-04 08:55

Trafik

Vi reser norrut, på en mils raksträcka till Lövstalöt. Uppsala ligger nära och från gamla E4 är domkyrkotornen synliga. Men trots busstrafik finns det gott om bilar i Lövstalöt. Det är till och med fler än på många andra orter i kommunen. Ronald Eriksson som väntar på bussen vid en av Lövstalöts tre hållplatser förstår varför; det finns ju inte ens en mataffär.

– När vi flyttade hit 1972 så fanns det en affär. Till sist blev det en kiosk och pizzeria i stället och nu är det ingenting.

Han pekar västerut mot området med 95 nya villor och berättar om 136 kommande villaprojekt.

– Förstå hur stort det blir då! Det blir ännu fler bilar.

Högt kollektivtrafikresande får man främst genom förbättrat utbud och avgiftssystem, enligt kommunens utredare. Men landsbygden, som även omfattar tätorter som Storvreta, Lövstalöt och Bälinge, kommer inte få se något tronskifte år 2050. Även om bilägandet blir dyrare och kollektivtrafiken lockar fler så kommer bilåkandet ändå uppgå till 60 procent av alla resor, enligt analyserna.

Lövstalötbor som UNT träffar lyfter fram behovet av att kunna förflytta sig smidigt. Men om de får önska sig något så är det en säker cykelväg till Uppsala och lägre busspriser.

Småbarnsföräldern Carina Caspersen som jobbar natt på Akademiska sjukhuset sparar 40 minuter per dag på att ta bilen i stället för bussen. Ulrika Pettersson som passerar med barnvagn berättar att familjen skaffat en andra bil. Hon vill spara tid och tycker att det till och med finns ekonomiska fördelar med bil i stället för buss.

– Man måste inte ha bil, men det är skönt att ha det, säger Sara Romppala.

Martha Jorsback med sonen Bob i barnvagnen tycker att bilen är en klar fördel när man lever småbarns- och villaliv. Bussförbindelserna är bra, men bilen är smidigare, tycker hon.

– Man har inte tid att lägga tid på att ta sig någonstans.

UL väntas nästa år få i uppdrag att ta fram en strategi för den framtida kollektivtrafiken på landsbygden.

– Det handlar om att stärka konkurrenskraften gentemot bilen. Vi ska kanske köra rakare vägar och ha färre hållplatser. Bilen kommer fortsätta vara viktig på landsbygden men det är viktigt att vi utvecklar strategiska bytespunkter så att bussen kan vara ett komplement till bilen, till exempel med hjälp av fler pendlarparkeringar, säger Daniel Lund, utvecklingsledare vid UL.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!