Priset på 15 000 kronor har delats ut till en ung mekaniker varje år sedan 2006 i samarbete med Bilsportförbundet, Motorbranschens Arbetsgivareförbund och bilproffs.se.
I nomineringen framgår att Henrik Bolinder trots sin ringa ålder har en gedigen meritlista och är en nyckelperson för flera förare inom internationell rallysport.Tekniskt höga kunskaper, kombinerade med en omtalad förmåga att kommunicera i en internationell miljö, har gjort Henrik till en riktig teamplayer med vinnarskalle som alltid gör sitt yttersta, enligt nomineringen. Själv är Henrik ödmjuk och säger att han inte vet varför han vann.
-En bra skriven nominering av den som nominerade kanske. Det är första gången sedan priset började delas ut som det går till någon som håller på med rallybilar. Det var väl min tur nu, säger han.
Henrik Bolinder beskriver det han gör som ett jobb som alla andra. Han sköter bilarna mellan och under tävlingar och ser till att bilarna kommer dit och därifrån vid god vigör. Han jobbar mycket utomlands och förra året arbetade han med Subaru Rally Team China.
-Det är inte lätt att livnära sig på att meka med rallybilar i Sverige, det är en rätt så begränsad marknad. Jag har två rallybilar i garaget i Skepptuna som jag har hand om åt en kille och en tjej som kör SM. Annars är det mest internationella tävlingar, säger Henrik Bolinder.
YTA-priset är ett studie- och resestipendium, men Henrik Bolinder har inte bestämt vad han ska göra med pengarna ännu. Han säger att han just nu får sina resor betalda när han åker världen över för att jobba och målet för framtiden är helt sonika att kunna fortsätta försörja sig som tävlingsmekaniker.