Mejlet kom fel – nu ska han utvisas

Arbetsgivarens revisor angav fel mailadress till Migrationsverket. Pizzabagaren Hakki Aydin som skulle fått mejlet ska nu utvisas efter åtta år i Sverige: "Inget att komma tillbaka till."

Hakki önskar att Migrationsverket tog mer ansvar för att undvika dessa situationer genom att skicka ut påminnelser om att ansökningar inte kommit in.

Hakki önskar att Migrationsverket tog mer ansvar för att undvika dessa situationer genom att skicka ut påminnelser om att ansökningar inte kommit in.

Foto: Isak Fritzon

uppsala2021-08-04 21:00

Hakki Aydin jobbar som pizzabagare i Ramstalund. Han har bott i Sverige i åtta år varav de fyra sista spenderats i Uppsala. Nu ska Hakki utvisas till sitt hemland Turkiet. Anledningen är att hans ansökan om förlängt arbetstillstånd inte kom in i tid till Migrationsverket. 

När en ansökan om förnyat arbetstillstånd påbörjas ska arbetsgivaren skicka in ett antal dokument till Migrationsverket, däribland kontaktuppgifter till den som söker arbetstillståndet. Detta för att den sökande i ett senare skede ska kunna ansöka om arbetstillståndet via ett mejl från Migrationsverket som skickas ut när arbetsgivarens papper är inskickade. Revisorn som skötte arbetsgivarens kontakt med Migrationsverket angav fel mejladress och mejlet från Migrationsverket som egentligen skulle till Hakki Aydin kom istället till hans farbror som driver Pizzerian. 

– Jag har jobbat och betalat skatt i Sverige i nästan nio år. Det känns jättekonstigt att en liten miss ska få så stora konsekvenser för mitt liv, säger Hakki. 

undefined
Hakki önskar att Migrationsverket tog mer ansvar för att undvika dessa situationer genom att skicka ut påminnelser om att ansökningar inte kommit in.

Farbrorn insåg inte att mejlet var från Migrationsverket innan Hakkis ansökningstid hade löpt ut. 

– Min farbror förstår varken svenska eller engelska och insåg inte att mejlet var från Migrationsverket, säger Hakki.

Hakki förklarar varför han inte reagerade innan ansökningstiden runnit ut.  

– Jag trodde att arbetsgivarens dokument höll på att handläggas. Migrationsverkets handläggningstider kan vara långa men efter nio månader blev jag orolig och kontaktade Migrationsverket. Då hade Migrationsverket redan skickat mejlet där det står att jag kan ansöka, men till fel mailadress. 

Hakki tycker att Migrationsverket borde ha skickat informationen med post. 

– Viktiga papper måste man få med posten. Det är lätt att ett mail kommer fel eller att man glömmer sitt lösenord. Hade jag fått det på posten hade jag såklart fixat allt i tid och fått stanna.  

undefined
2015, samma år som flyktingkrisen, ansökte Hakki om förlängt arbetstillstånd. Då fick han vänta i nästan tre år innan han fick svar från Migrationsverket.

De senaste månaderna har präglats av frustration och oro berättar Hakki. 

– Det har blivit fel mellan arbetsgivarna och Migrationsverket men det går ut över mig som är anställd – det är jag som tar smällen. Utvisningsbeslutet har påverkat mig jättemycket och jag sover dåligt, säger Hakki och tillägger: 

– Jag har inget att komma tillbaka till i Turkiet. Jag har bott i Sverige i nästa nio år och kommit in i samhället, säger han. 

Redan 2018 fick Hakki ett utvisningsbeslut men då han fick beviljat arbetstillstånd under perioden 2018 till 2020 gällde inte utvisningsbeslutet under denna period. När Migrationsverket inte fick in någon ny ansökan om arbetstillstånd blev återigen utvisningsbeslutet från 2018, som är giltigt i fyra år, gällande. 

undefined
Hakki är frustrerad över misstaget: "Jag är verkligen arg. Missen har förstört mitt liv."

Migrationsverket skriver i ett mail till UNT att de inte har något ansvar för att ta kontakt med personer vars ansökningstid håller på att löpa ut. 

– Generellt sett har Migrationsverket inget ansvar för att se till att arbetsgivaren har anmält rätt kontaktuppgifter till den sökande. Det är naturligtvis beklagligt men tyvärr ser lagstiftningen ut som så att om inte en förlängningsansökan kommit in i tid är det utvisningsbeslutet som gäller, skriver Andreas Hagelin på Migrationsverkets presstjänst.

undefined
Andreas Hagelin skriver att det är individens ansvar att man har rätt tillstånd: "Ansvaret vilar alltid på den enskilde att se till att ha korrekta tillstånd för att vistas i Sverige."

Hakki Aydin väntar nu på att Migrationsverket ska höra av sig. 

– Nu väntar jag på att Migrationsverket ska kontakta mig gällande hur länge jag får stanna kvar och hur resan till Turkiet ska ordnas.

Så går processen till

1. Den sökande har ett erbjudande om anställning.  

2. Arbetsgivaren påbörjar ansökan genom att skapa ett anställningserbjudande som skickas till Migrationsverket.  

3. Den sökande får ett mail med information. 

4. Den sökande bifogar dokument som skickas in till Migrationsverket. 

5. Den sökande betalar en ansökansavgift. 

6. Migrationsverket handlägger ansökan. 

7. Migrationsverket meddelar sitt beslut.

Källa: Migrationsverket 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!