Mediemarknaden i gungning

Annonskrig, uppsägningar och nya uppstickare. Medie- och annonsmarknaden i Uppsala är i gungning när dyster statistik för mediebranschen möter webbens ökade, men inte särskilt lönsamma popularitet. UNT har kartlagt vad som händer hos dina lokala informationskanaler.

Foto: UNT

Uppsala2009-03-08 08:55
Centralstationen i Uppsala. Klockan närmar sig halv nio på fredagsmorgonen och tåget mot Stockholm ska snart gå. En kvinna i lila mössa plockar åt sig av dagens tidningsskörd: Metro, Uppsalatidningen med bilagan Bil i Uppsala och Bostadsguiden. Allt gratis. Hade hon varit här för fem år sedan hade en runda bland tidningsställen knappast gett samma utdelning.

Mediemarknaden i Uppsala har exploderat de senaste åren - så också kriget om annonsörerna. Nu pressar finanskrisen mediebolagen till nedskärningar och konkurrensen hårdnar. Tidigare var UNT den enda papperstidningen i Uppsala, men de senaste åren har någonting hänt. År 2005 gjorde Uppsalatidningen entré i Uppsala. Enligt Björn Löfqvist, vd och ansvarig utgivare av tidningen, har de pressat ned UNT:s lokala annonspriser med mellan 30 och 40 procent, något UNT:s vd Dan Lannerö förnekar.
- Det är inget jag känner igen eller hört talas om. Det stämmer inte. Om det vore så skulle våra intäkter ha minskat betydligt mer än de har, säger han.
UNT och Uppsalatidningen konkurrerar bland annat om motorannonsörerna. UNT med annonstidningen Motorglädje, Uppsalatidningen med sin Bil i Uppsala.
- Konkurrensen är hård mellan oss. Men sedan vi startade har vi ökat våra annonsintäkter med 40 procent. Nu ser vi en viss nedgång i efterfrågan på annonser på grund av konjunkturläget, men det handlar bara om några få procent, säger Björn Löfqvist.

Uppsalatidningen omsätter 25 miljoner kronor årligen men har inte redovisat några större vinster sedan starten.
Bakom tidningen Bostadguiden står en rad mäklarfirmor. Tidningen, som innehåller bostadsannonser, kom ut första gången år 2004. Den distribuerades först som en bilaga i UNT men samarbetet avbröts ett år senare. Anledningen var, enligt Joakim Back, ansvarig utgivare på Bostadsguiden, att de ville nå fler hushåll. Bostadsguiden distribueras nu som reklam via posten.

Enligt Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, antas de totala annonsinvesteringarna i Sverige uppgå till drygt 32 miljarder kronor år 2009. Största delen av kakan får dagspressen som väntas sälja annonser för nära nio miljarder kronor. Det är dock en minskning från förra året med drygt tre procent. Dessutom visar färska siffror från Tidningsutgivarna att platsannonserna minskade med 40 procent under sista kvartalet 2008.

UNT:s annonsering på webben och i papperstidningen omsätter cirka 200 miljoner kronor årligen. Sedan årsskiftet har annonsförsäljningen minskat med cirka 20 procent. Det är framför allt plats- och motorannonseringen som sjunkit. UNT kan därför tvingas varsla personal om uppsägning. Företagets styrelse lade redan i december fram ett erbjudande till personalen om avgångsvederlag. Då beslutades att 20 tjänster skulle tas bort, men nu aviserar företagsledningen en personalminskning på totalt 30 personer. Det inkluderar de personer som får avgångsvederlag.
- Annonsraset drabbar all dagspress i hela världen och vi är inte förskonade. Vår försäljning av platsannonser har sjunkit med mellan 50 och 60 procent och vi måste göra den här anpassningen till marknaden, även om det är oerhört tråkigt, säger Dan Lannerö.

Men trots tidningsbranschens dystra prognoser blir tidningarna i Uppsala ändå fler. De senaste åren har även lokala magasin letat sig till Uppsala. Tidningen Relation och Biz & Art levererar lokala reportage om näringsliv och kultur för medlemmar och prenumeranter några gånger per år. Biz & Art står också bakom ett nytt lokalt livsstilsmagasin som kommer att ges ut första gången den 27 mars. Den nya tidningen heter Opsala och handlar om shopping, musik och krogliv i Uppsala.
- Vi vill fylla luckan efter UNT:s bilaga Fredag. Målgruppen är kvinnor och män mellan 20 och 30 år, säger tidningens chefredaktör Lisa Bergström.
Opsala kommer att delas ut i 40 000 exemplar och distribueras i tidningsställ på kaféer och i affärer.

En annan gratistidning som sedan fem år tillbaka kan räknas in i Uppsalas medieutbud är Metro. Tidningens riksupplaga delas ut i tidningsställ fem dagar i veckan, men innehåller inte något lokalt material eller lokala annonser. I stadsdelen Luthagen finns även en gratis månadstidning, Luthagsnytt. Men vad har gratistidningen för framtid med en global finanskris hängande över sig? Björn Löfqvist menar att gratistidningarna drar fördel av att just vara annonsberoende.
-Jag tror att de yngre generationerna har vant sig vid att konsumera nyheter gratis på nätet och också efterfrågar samma koncept med printade nyheter.

När Uppsalas medieprofiler talar om framtiden är mediekanalerna inte längre lika tydliga. Nyhetsrapporteringen på internet förenar dem då tidningarnas reportrar börjar fotografera och producera rörliga bilder och tv-journalisterna skriver texter till webben.
- Utmaningen är att lära sig tjäna pengar på nätet. Än så länge är det väl bara Aftonbladet som lyckats. Men i framtiden tror jag det kommer att bli svårt att definiera TV4 Uppland endast som en tv-kanal, liksom UNT bara som en papperstidning, säger Patrik Oksanen, nyhetschef på TV4 Uppland.
Dan Lannerö är inne på samma spår.
- Vi måste jobba med flera kanaler i framtiden. Vi jobbar med målsättningen att bli ett mediehus. De senaste åren har vi fördubblat intäkterna från webben varje år. I dag omsätter webben 10 miljoner kronor och tillsammans med tidningen har vi fler läsare än någonsin, 200 000.

För ett par år sedan gästspelade även kvällstidningarna på Uppsalas mediemarknad genom att starta lokala nyhetssajter. Satsningarna avbröts dock förra året då annonsörerna inte nappade på idén.
- Annonsmarknaden växte för långsamt, de lokala annonsörerna var inte redo för oss än, säger Tomas Mattsson, chefredaktör för Expressens digitala medier.
Sett till det rådande konjunkturläget är det inte ett beslut han ångrar.
- Konkurrensen med Upsala Nya Tidnings webbplats är stor. Men vi vet samtidigt att lokala kvällstidningsnyheter går hem hos folk, så jag utesluter inte att vi gör nya satsningar i Uppsala i framtiden, säger Tomas Mattsson.

Trenden att satsa på lokala nyheter kom i gång på allvar för ungefär två år sedan.
- Då insåg de rikstäckande medieaktörerna hur mycket pengar de regionala medierna tjänade och gav sig genast in på den lokala nyhetsmarknaden. I dagens lågkonjunktur kan vi se att företagen väljer att lägga allt mer pengar på internetannonsering, och är det någon mediekanal som kommer att öka sina annonsintäkter under 2009 så är det internet, säger Tobias Hedström, analytiker på IRM, Institutet för reklam och mediestatistik.
Internetannonsering står för den klart största ökningen på marknaden. Förra året växte den med arton procent. Även marknadsföring via mobilen har slagit igenom.
- Mobilen är personlig och därför är den intressant för företagen. Problemet är att folk generellt inte gillar reklam och i framtiden tror jag att kommunikationen via mobiltelefonen kommer att vara mer på användarens villkor, säger Tobias Hedström.
Mobilen har också blivit ett allt viktigare redskap för medierna. Bland annat startade både Sveriges Radio Uppland och UNT en mobiltjänst under förra året som innebär att användaren kan prenumerera på korta nyhetsmeddelanden om vad som händer i Uppsala och resten av världen.

Tv-reklamen som täcker ungefär femton procent av annonsmarknaden väntas, till skillnad från dagspressen, öka sin etablering på annonsmarknaden under 2009. TV4 redovisade rekordresultat 2008 med 761 miljoner kronor. Bolaget har startat flera nya tv-kanaler under året, men skriver också på sin hemsida att den regionala reklamen varit en stor bidragande orsak till rekordresultatet.
- Sedan vi gjorde det möjligt för lokala annonsörer att göra reklam i våra vanliga program för tre år sedan har våra intäkter ökat. Att Tierps kommun exempelvis kan synas innan Äntligen hemma har blivit en riktig hit och förra året ökade vi vår omsättning med 30 procent i Uppsala, säger Jonas Hirebjörk som har hand om TV4:s annonsförsäljning i Uppland.
Hur mycket pengar tv-reklamen i TV4 Uppland omsätter vill han dock inte berätta.
- Men i hela Sverige omsatte vi en halv miljard kronor på lokal tv-reklam förra året, säger han.
Uppsalas tv-utbud har de senaste åren bestått av tre aktörer. I dag finns två av dem kvar sedan Kanal lokal gått i konkurs i januari 2009 på grund av bristande annonsintäkter.
För drygt ett år sedan utökade Sveriges Television, ABC, sitt regionala nyhetsutbud och Uppsala fick en egen sändning med mer fokus på Uppsalanyheter. Redaktionen fördubblade sin personal från två till fyra personer. I framtiden hoppas Anja Hildén, tidigare redaktionschef på ABC, att Uppsala får ett eget program med bara Uppsalanyheter.

Reklamfinansierade TV4 Uppland har de senaste åren genomgått en rad förändringar. I dag är journalisterna videoreportrar, vilket innebär att de intervjuar, filmar och redigerar sina inslag själva. De lokala säljarna flyttade för två år sedan till Stockholm och på måndag 9 mars väntas en stor omorganisation, då sändningarna flyttas från Uppsala till Stockholm. Kanalen byter också namn till TV4 Uppsala och rapporteringen kommer att fokuseras på Uppsala. Som en följd av omorganisationen har två sändningstekniker sagts upp och en person omplacerats. Redaktionen består i dag av sju medarbetare.
Kanalen har det senaste året kommit i gång med sin webbrapportering, men ser fortfarande sig själva som "ödmjuka lärjungar"
- Vi har inga extra resurser till webben, men vi försöker lägga ut andra saker. Till exempel mer bilder, längre intervjuer, och vi länkar vidare till andra medier, från unt.se till China Morning Post, säger Patrik Oksanen.

Lokalradion i Uppsala domineras av Sveriges Radio Uppland. Redaktionen har genomgått en rad förändringar de senaste åren. Bland annat fotograferar och skriver alla reportrar för webben, och ett trettiodagars arkiv där allt som görs finns lyssningsbart i 30 dagar.
Uppsalas enda aktör på den kommersiella lokalradiomarknaden var City 106,5 som ägdes av UNT fram till sommaren 2008 då den lades ned efter mångmiljonförlust.
- Vi hade bra intäkter, men kostnaderna överskred dem hela tiden i alla fall. I och med att MTG tog över blev det en positiv affär för oss ändå, säger UNT:s vd Dan Lannerö.
UNT hyr nu ut frekvensen 106,5 till MTG radio som sänder Lugna favoriter. En slinga med lokala nyheter från UNT sänds sex gånger varje vardagsmorgon i Rix FM.

De senaste åren har medierna och deras publiceringskanaler blivit fler. Samtidigt har journalisterna blivit färre och kriget om annonsintäkterna eskalerat. Medierna effektiviserar sin verksamhet och en enkel analys av situationen är att varje journalist kommer att få fler arbetsuppgifter i framtiden. I Uppsala är utvecklingen redan i gång. Journalisterna på TV4 Uppland är varken redigerare, journalister eller fotografer - de är alltihop på samma gång. Precis som journalisterna på UNT ibland fotograferar och inte bara skriver texter till papperstidningen, utan också till webben. På Sveriges Radio Uppland har reportrarna alltid med sig kamera. Så, hur påverkar det journalistiken?
- Ny teknik erbjuder nya möjligheter, säger UNT:s chefredaktör Lars Nilsson. Intresset bland våra läsare för rörliga bilder på nätet är stort och då ska vi tillgodose det. Rent allmänt kan man annars säga att nyhetsrapporteringen har blivit snabbare och det är ju ett framsteg. Men givetvis måste vi se till att tekniken inte blir ett hinder för det som är journalistikens kärna: rapporteringen och den kritiska granskningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!