Mediekompetens svår att finna i Uppsala

Flera av Uppsalas kommunikationsbyråer tycker att det saknas kompetent personal i staden. I dag ordnas Mediedagen, för att lyfta upp Uppsalas reklam- och mediebransch.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2014-03-03 09:00

Näringslivets intresse för medieanalys och digital marknadsföring blir allt större. I Uppsala har det under de senaste åren poppat upp ett flertal byråer som fokuserar på riktad marknadsföring i medier och digitala kanaler.

Den 3 mars hålls Mediedagen på Konserthuset där man lyfter upp Uppsalas medie- och reklambransch. Den leds av Kattis Ahlström, och besöks av talare som Alex Schulman och Per Schlingmann.
– När det gäller reklam och media är det naturliga att titta på Stockholm. Många av de duktiga Uppsalaföretag som finns gör inte så mycket väsen av sig. Detta är en chans att visa upp att det finns kreativa och roliga medie- och reklamföretag i den här staden, säger Arash Gilan som är vd på mediebyrån Mediaview som anordnar Mediedagen tillsammans med Marknadsföreningen och UNT.

Men att hitta kompetent personal till kommunikationsbyråerna är inte alltid lätt. Med tanke på hur snabbt marknaden utvecklas krävs det folk som hela tiden följer med i de senaste strategierna, och i tekniken. På Mediaview har man valt ett lite annorlunda sätt att rekrytera sin personal.
– Vi satsar på lokalt folk och har till exempel tagit in nyutexaminerade personer från media- och kommunikationsutbildningen i Uppsala och lärt upp dem. Visst tar det lite tid och risken finns att man tappar dem när man väl lärt upp dem, men oftast blir de kvar. Jag tror att de som vill jobba med medier och reklam gärna gör det i staden där man bor.

Men alla är inte lika positiva till den mediekompetens som finns i Uppsala. Mediebyrån Forefront menar att den personal de söker snarare finns i Stockholm.
– Vi ser att kompetensen när det gäller digital kommunikation är mycket större i Stockholm. Uppsala är en liten ankdamm i jämförelse och vi upplever att kunskapen när det gäller det digitala är skral i stan, säger Forefronts vd Marcus Jildecrona.

Han tycker att det borde se ut på ett annat sätt, med tanke på att Uppsala är en universitetsstad och att här finns utbildningar inom media och kommunikation. Anledningen till att kompetensen ändå inte är större tror han beror på att man tillhandahåller teoridelen kring hur man jobbar med digital kommunikation, men inte den praktiska.
– Vi har länge ställt oss frågan varför det är så. När vi exempelvis ska jobba med en kampanj för ett stort företag, då kan vi inte ta in en 23-åring med bara teorietiskt kunnande. Jag skulle jätte­gärna rekrytera en kompetent medieplanerare redan i morgon, men en sådan går inte att få tag på i Uppsala, om man inte ska ta personen från någon annan byrå.

Att värva personal från andra byråer menar både Arash Gilan och Marcus Jildecrona är vanligt i branschen, men svårt just i Uppsala på grund av stadens storlek.
– Stockholm är mer affärsmässigt och mindre känsligt. Uppsala är mind­re, folk känner varandra och det finns en försiktighet inom byråsfären.
– Uppsala är en fantastisk stad att jobba i, men kompetens har vi svårt att rekrytera här, säger Marcus Jildecrona.

Jennie Arvenäs är själv rekryterad från Stockholm, som art director på Uppsalabyrån Zellout. Även hon menar att det är svårt att hitta Uppsalapersonal.
– Vi skulle gärna rekrytera yngre kompetenta personer från stan men vet inte var vi ska hitta dem eller om de ens finns. Jag tror att utbildningen är den stora knäckfrågan, det är ofta där man kan hitta potentiell arbetskraft.

Hon ställer sig frågande till hur mycket folk i allmänhet ens vet om att det finns en utvecklad kommunikationsbransch i Uppsala, och hoppas att arrangemang som Mediedagen kan vara ett sätt att nå ut till framtida arbetskraft.

Fakta Mediedagen

Konserthuset 3 mars.

Konferencier: Kattis Ahlström

Talare:

Per Schlingmann, rådgivare och föreläsare inom ämnen som strategisk kommunikation, varumärken och förändringsprocesser. Håller föreläsningen ”Att förändras är att vinna”.

Alex Schulman, framgångsrik bloggare och twittrare som delar med sig om hur han misslyckat sig fram i medierna.

Jenny Kölfors, föreläsare inom PR, som talar om hur man bygger sitt varumärke med hjälp av PR.

Anton Johansson, en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer som kommer att föreläsa om konsten att sälja på nätet.

Dessutom: Utdelning av Marknadsföreningens pris Guld-M:et i olika kategorier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om