På torsdagen nylanseras myndigheten under namnet ?Invest: Sweden?.
Myndigheten för utländska investeringar i Sverige grundades för femton år sedan. Syftet var att internationalisera det svenska näringslivet genom att locka utländska investerare till Sverige. Myndigheten var bland annat djupt involverad i Geelys köp av Volvo.
Ett stort problem för myndigheten var att den var, och är, fullständigt okänd. Inte underlättades det av att förkortningen, ISA, bygger på en engelsk översättning av namnet: Invest in Sweden Agency.
? Den iranska rymdbyrån använder samma förkortning, och det kan också stå för ?infectious salmon anemia?, en läskig sjukdom som laxar kan få. Vi var hela tiden förklara vad bokstäverna stod för i kontakt med utländska investerare eller svenska företagare. Vi måste bli tydligare, och därför döper vi om myndigheten, säger Loth Hammar.
Myndighetens fullständiga namn blir Invest Sweden och lanseras som en ny varumärkesplattform.
De två huvudansvariga för förvandlingstricket är Loth Hammar, kommunikationschef på ISA, numera Invest Sweden, och Mats Dafnäs, varumärkesstrateg på designbyrån Jensen Pamp McCann. Eftersom båda två bor i Uppsala och arbetar i Stockholm valde de att förlägga arbetet till tåget.
? Mats är oerhört upptagen och min kalender ser ut som kopplingsschemat för ett kärnkraftverk. Men eftersom vi båda bor i Uppsala och pendlar till Stockholm har vi kunnat utnyttja tiden på tåget tillsammans, säger Loth Hammar.
De hade träffats ett par gånger tidigare och har småpratat med varandra på tåget i flera års tid.
? En morgon sa Loth att de behövde bygga ett nytt varumärke för myndigheten hon arbetade på, och det var så samarbetet började, säger Mats Dafnäs.
? Mats är en av Sveriges mest välrenommerade varumärkesstrateger, han har varit en suverän coach, säger Loth Hammar.
På torsdagen smyglanseras Invest Sweden med en mottagning i Stockholm, men den riktiga lanseringen äger rum vid världsutställningen Expo 2010 i Shanghai, Kina, i samband med Sweden Day den 23 maj.
Varför varumärkessatsar en myndighet?
? Myndigheter blir konkurrensutsatta i allt större utsträckning, de måste förenkla och effektivisera, och skapa varumärken så att människor förstår vad myndigheten sysslar med, säger Mats Dafnäs.
? Vad som kännetecknar ett starkt varumärken är att folk känner till det, förstå det och ha en positiv association till det. Tydlighet är oerhört viktigt. Det saknade ISA, säger Mats Dafnäs.
Hur är det att ha jobbmöten på Stockholmspendeln?
? Det fungerar väldigt bra, de blir konstruktiva och lagom långa. Det händer mer på det här tåget än man tror, säger Loth Hammar.
Med tåget som arbetsplats
Myndigheten för utländska investeringar i Sverige förvandlades på tåget mellan Uppsala och Stockholm. Under två månader träffades Mats Dafnäs och Loth Hammar i en kupé på 07:30-tåget till Stockholm och skapade en helt ny varumärkesplattform.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!