− Kommunikation är kärnan i all förändring, och därmed i all utveckling. Ska man starta ett företag och skapa något av värde så är kommunikation hela grunden, det går inte att komma ifrån.
Hela Linda Fors liv kretsar kring kommunikation. I dag är hon vd för medieanalysföretaget Opoint och nybliven styrelsemedlem för Uppsalaföretaget Zellout. Men intresset började redan under uppväxten i Högsta, tolv kilometer norr om Uppsala.
− Alla i min familj är företagare och jag växte upp i en anda av entreprenörskap. Därför tycker jag att mitt jobb just nu är så roligt, för jag får arbeta med entreprenörskap som är mina rötter, och kommunikation som är mitt stora intresse.
Linda Fors karriär började ta form på allvar när hon blev Pelle Törnbergs, dåvarande chef på Metro, första kvinnliga trainee. På den tiden jobbade hon med reklam, som då var ett effektivt sätt för företag att nå ut med sitt budskap. Här ser hon den kanske starkaste trenden i dagens kommunikationslandskap, hur PR vinner mark gentemot köpt reklam. Linda Fors talar om begreppet ”förtjänade kanaler”, det vill säga där avsändaren inte styr budskapet.
− När det gäller PR ska man få någon annan att vilja uppmärksamma och skriva om ens företag vilket är mycket svårare än att bara köpa en reklamplats. Budskapet måste vara mycket mer relevant och intressant. Kommunikationen måste med andra ord bli mer sofistikerad.
Slut är alltså tiden där den som skrek högst och spenderade mest pengar på annonser var den som nådde fram med sitt budskap. Linda Fors menar att det i dag finns en stor reklamtrötthet, och att det därför är livsnödvändigt för företag att nå ut genom andra kanaler. Hon tror dock att många företag kan vara lite rädda för vad som sker med budskapet när de själva inte styr över det.
− Men allt är ju kommunikation, och även om man inte säger något blir det också ett budskap. Höga beslutsfattare i företag är tvungna att se att PR vinner gentemot köpt reklam. Det går inte att lägga locket på.
En annan trend är förstås betydelsen av sociala medier. Kanske kan det låta lite gammalt, sociala medier har ju funnits ganska länge. Men Linda Fors menar att företagen ligger mer efter än vad man kan tro.
− Tidigare var det bolagen som redan hade den typen av kommunikation i blodet som höll på med sociala medier. Men det vi ser nu är att alla företag börjar vakna. Det kan tyckas sent, men även om många haft Twitter-konton länge har de inte vetat vad de ska göra med dem. Man har inte vetat vad det är man ska skriva och har inte sett det som en tydlig del i kommunikationsstrategin.
Kan du ge ett exempel på bra kommunikation i sociala medier?
− Tänk Volvos reklam med Zlatan. Den är visserligen en ganska klassisk reklamfilm, men var är det den visats mest? Inte på köpt reklamplats utan på Youtube. Det gäller att vara kreativ, att skapa snackisar och sådant som sticker ut.