Max startar utlandslansering på Arlanda
Hallå där: Richard Bergfors Aktuell som: vd för Max som öppnar sin första hamburgerrestaurang på Arlanda i dagarna. Det här ska också vara starten på er utlandslansering, hur då?
Hur ser ert samarbete ut?
- Host blir våra första frenchaisetagare. Parallellt förbereder vi oss för etableringar i Norge, Danmark och i Mellanöstern. Det blir både i egen regi och i form av frenchaisesamarbeten med större företag.
Varför valde Host er som partner?
- De var intresserade av vårt koncept, speciellt att vi arbetar mycket med kvalitet och hälsa i maten. De flesta större hamburgerkedjor är dessutom amerikanska och de har ett ganska likartat koncept.
Varför är ni så intresserade av Mellanöstern?
- Det är en jättemarknad och man älskar snabbmat av alla sorter. Man äter mycket ute. De marknadsundersökningar vi gjort visar att det finns ett stort intresse för Max i Mellanöstern. Att komma från Sverige är dessutom en konkurrensfördel mot amerikanska kedjor.
Så ni avskräcks inte av reaktionerna på konstnären Lars Wilks bilder på profeten Muhammed som rondellhund?
- Nej. Sverige har alltid haft gott renommé i regionen. Effekterna av debatten kring rondellhundar tror jag är kortsiktig och har inte vållat särskild stor skada. Men vi håller naturligtvis noga uppsikt på sådana här bitar, säger Richard Bergfors.
Max räknar med att kunna öppna ett 50-tal restauranger i Saudiarabien inom fem år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!