– Det är roligt, för man lär sig bättre, säger Richard Åsén.
– Och på vintern kan man räkna snöbollar, säger Rasmus Lund.
Det är förmiddag och på schemat står matte utomhus för tredjeklassarna på Knutby skola. Annika Andersson är klasslärare och ser bara fördelar med att förlägga matematikundervisningen i skogen. Eleverna är positivt inställda och gör vad de ska. Det uppstår också färre konflikter när barnen leker fram kunskaperna.
– Jag märker att barnen lär sig bättre när de får röra på sig och använda hela kroppen. Det här är ett komplement som behövs eftersom barn lär sig med alla sinnen, säger hon.
I handen har hon en grön plastlåda som innehåller lappar med abstrakta tankenötter. Alicia Klaar fiskar upp en lapp där det står: ”plocka 24 stenar och ge hälften till din kompis”. Bland gulbruna löv och blåbärsris hittar hon alla stenar och ger till kompisen Alice Werneflo. När hon ska lösa nästa problem stöter hon på patrull: ”Hur gammal är din mamma? Klappa på en sten hälften så många gånger”.
– Hon är 33 men det går väl inte att klappa, det går ju inte att dela, menar Alicia Klaar.
– Jo, det måste gå, inflikar Alice Werneflo.
Till slut kommer de fram till att de ska klappa 16 gånger och en gång jättekort.
– När vi gör såna här övningar får barnen chans att diskutera, det är ett jättebra sätt att träna samarbete på, säger Annika Andersson.
Uppe i ett träd sitter Rasmus Lund och dinglar med benen medan han räknar till hundra. På hans lapp stod det att han ska ställa sig under ett träd och räkna.
– Ja, men jag gör så här i stället, säger han.
En annan grupp letar pinnar som de ska göra en stjärna av på marken. Uppgiften är att räkna antal pinnar och studera det geometriska mönstret.
– Man får tänka efter lite själv, säger Filip Väpneborg.
Knutby skola satsar på utomhuspedagogik och ser naturen som ett enda stort klassrum. Annika Andersson är van att jobba utomhus, det gjorde hon som förskollärare också och tycker det är lättare att variera undervisningen på det här viset.
Ibland går barnen mattepromenad. Av kottar och pinnar bygger man trianglar och kvadrater. Ett måttband runt ett träd är en övning i hur man beräknar ett föremåls omkrets och stapeldiagram kan man göra av att räkna olika trädsorter inom ett visst område.
– En del elever har det jättejobbigt när vi är inne. Egentligen kan de svaren men när de sitter i klassrummet blir det låsningar. När vi är ute blir det inte så abstrakt, säger Annika Andersson.