"Matematiken är vacker"
- Matematiken är vacker. Den ska vara kreativ och spännande inte bestå av en massa mekaniska räkneregler. Det säger Lars-Erik Persson, professor i matematik vid Uppsala universitet. UNT frågade honom om varför matematikintresset bland elever och studenter är så lågt och vad man kan göra åt det.
- Det är för mycket ensamräknande i svenska skolan i dag. För att matematik ska vara roligt behöver man "prata" mer matte, säger han.
Konstverk och matematik
Undervisningen bör styras mindre av läroböckerna. I stället bör man hämta roliga och kreativa matematikexempel från barnens verklighet. Inlärningen måste också ta avstamp från elevernas egna behov och intressen, anser Lars Erik Persson.
- En elev som är totalt ointresserad av matematik kanske hittar ett mönster i ett konstverk som är fascinerande och då kan man knyta ett matematisk problem till det, säger han.
UNT: Kan inte ett sådant upplägg leda till att eleverna missar viktiga baskunskaper?
- Nej, lyfter man fram kreativiteten så kommer också fler att vilja lära sig baskunskaperna, därför att eleverna själva inser att de till exempel måste kunna multiplikationstabellen för att lösa det problem som han eller hon är intresserad av, säger Lars-Erik Persson.
UNT: Vad behövs inom skolan för att undervisningen ska bli kreativ och rolig?
- Jag vill ha en matematikambassadör på varje skola, från förskola till gymnasium. Ambassadören ska få tid och resurser till att ständigt utveckla matematikundervisningen. Ett nätverk av matteambassadörer Sverige över skulle bildas och fungera som resurs för att ta fram roliga exempel och övningar i kreativ matematik som sen kunde föras vidare till de andra lärarna på skolan. Om bara den politiska viljan finns är detta ett fullt genomförbart projekt, säger Lars-Erik Persson.
Universitetslärare i grundskolan
Lars-Erik Persson vill också se fler universitetslärare i grund- och gymnasieskolan. Tjänster som innebär att en disputerad forskare tjänstgör halvtid inom universitetet och halvtid ute på skolorna vore det ideala, menar han.
- Universitetslärarna kan bidra med det kreativa tänkande som är en nödvändighet inom matematikforskningen, säger Lars-Erik Persson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!