Matador köper NPP Uppsala

Två kommunikationsbyråer blir en. Matador tar chansen när NPP Uppsalas ägare i Örebro backar från sin expansionsstrategi och säljer.

Uppsala2013-05-25 12:04

För två år sedan köpte NPP i Örebro dåvarande WJOS i Uppsala. Matador hade också visat intresse för en affär, men örebroarna hann före. Nu är köpläget tillbaka.
– Vi känner att vi kompletterar varandra bra, motiverar Matadors projektledare Anna Hellström affären.

NPP Uppsalas sju anställda flyttar från Fyristorg till Matadors lokaler i före detta Nymans verkstäder på Salagatan. Sammanlagt får företaget 20 anställda.
– Vi har inte varit bittra konkurrenter utan vi har känt länge att vi har lika kultur. Vi ser verkligen fram mot att jobba tillsammans, säger Shamim Bäcklund, projektledare på Matador.

Benny Johnson har varit vd för NPP Uppsala och medgrundare till WJOS. Han framhåller att det känns bra att komma till ett företag som flera gånger har hamnat högt i nationella tävlingar och utvärderingar för kommunikationsbyråer. Senast hamnade Matador femma i sin klass i Årets byrå.
– Då vet man att byrån är duktig, säger Benny Johnson.

Trots att Uppsala växer så det knakar har varken NPP Uppsala eller Matador satsat hårt på hemmaplan.
– Tillsammans kan vi ändra på det, säger Benny Johnson och Shamim Bäcklund håller med om att det är en sannolik strategi när det nu finns ökade resurser i företaget.

FAKTA

Matador och NPP Uppsala jobbar båda med kommunikation som syftar till att stärka kunders varumärken. Matador hade 2012 nästan dubbelt så stor omsättning som NPP Uppsala: 18,3 miljoner kronor mot 9,4 miljoner.

Matadors resultat efter finansnetto: 2,3 miljoner kronor.

NPP Uppsalas resultat efter finansnetto: – 58 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!