Märsta kan få spårbil

NYHETER. På Arlanda flygplats kan man just nu provsitta en spårbilsvagn. Ett transportmedel som i framtiden kan binda samman Märsta och Arlanda flygplats.

Uppsala2014-02-18 17:03

En två och en halv mil lång spårbilsräls från Märsta tätort genom Arlandastad till Arlanda flygplatsområde, den visionen presenterades på Arlanda flygplats under onsdagen. Samtidigt invigdes också en spårbilsmodell i Sky city.
- Vi har sagt att det är intressant at ha utställningen för att lära oss mer om vad spårbilar är för något och på vilket sätt det skulle kunna bidra till en hållbar transportförsörjning av vårt område, säger Fredrik Jaresved, chef för kvalitetssäkring och hållbar utveckling på Swedavia

Enligt Lars Sundblad, kommunplanerare på Sigtuna kommun, finns flera fördelar med bilarna.
-  De är tillgängligt dygnet runt, de är förarlösa och automatiska. Och det är en väldigt miljövänlig trafik utan några utsläpp, säger han.

Bor man i centrala Märsta skulle en tur med spårtaxi till Cargo city på Arlanda innebära en resa på cirka sju minuter. En resa från Arlandabanans station i terminal 5 till Märsta skulle ta elva minuter.

Idag finns ett par exempel på spårbilar i världen. I Förenade Arabemiraten rullar världens första spårbilssystem och under sommaren invigde Heathrows flygplats en spårtaxi som transporterar passagerare och deras bagage från terminal 5 till parkeringen.

Att Arlanda flygplats söker hållbara lösningar beror delvis det så kallade utsläppstaket. Redan 2007 överskred Arlanda sitt utsläppstak. Det berodde bland annat på den kraftiga ökningen av marktransporter till och från flygplatsen. Även transporter på marknivå räknas nämligen in i det gränsvärde som flygplatsen måste hålla sig under.

Men ännu är bara tanken om att binda samman Arlandaregionen med spårbilsräls en vision. Det finns inga beslut, inga kostnadsberäkningar och inga deadlines.

Men Fredrik Jaresved menar att en lösning för kollektivtrafiken i området är viktigt. Bland annat eftersom Stockholm Airport city, området kring flygplatsen, utvecklas kraftigt med nya hotell och kontorslokaler.
-  Inom tio år måste man hitta ett koncept och det här skulle kunna vara ett alternativ, säger han.

Sigtuna kommuns ambition är att inom den närmaste framtiden sätta av 250 000 kronor för att göra en förstudie om kollektivtrafikstråket mellan Märsta och Arlanda.
-  Då ska vi titta på nya hållbara lösningar. Det kanske inte kommer att vara exakt spårbilar. Men gärna något åt det hållet, säger Lars Sundberg, kommunplanerare.

Även grannkommunen Upplands Väsby är intresserad av spårbilslösningen. Väsby har genomfört en förstudie kring transportsystemet som just nu är under behandling. Bland annat finns planer på att bygga en ny stadsdel som man skulle vilja försörja med spårbilar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om