Den nordiska mediekoncernen Marknadsmedia, med huvudsäte i Uppsala, grundades år 2001 och rymmer i dag flera operativa bolag: Mediaview, Bildarkivet.se och Kenzaku. Grundaren Magnus Hasselteg har hittills suttit som vd i samtliga. Men nu är det dags att kliva åt sidan i Marknadsmedia.
– Det handlar om att klara av arbetsbördan. Jag har försökt hitta en bra lösning de senaste åren men uppgiften kräver nu mer uppmärksamhet än jag kan ge, säger han.
Anledningen till den tunga arbetsbördan är kraftig expansion. Internetbyrån Kenzaku, som ägnar sig åt marknadsföring via bland annat sponsrade länkar på sökmotorer, startade i våras och Mediaview växer så det knakar, med en omsättning som ökar med 70 procent varje år. Nästa steg för Mediaview är utlandsetablering.
Magnus Hasselteg, som jobbade ensam i bolaget fram till och med 2005, sitter kvar som koncernchef och behåller sin vd-roll i koncernens andra bolag.
Ny på vd-posten blir Torgeir Dahl, tidigare chef för koncernens Norgekontor. Han uppger att han ser sitt nya uppdrag som ”en stor utmaning”.
Marknadsmedia säger sig räkna med en försiktig tillväxt de kommande åren. Enligt senaste bokslutet ligger omsättningen i år kvar på 90 miljoner, medan vinsten nästan fördubblats till dryga fyra miljoner. Den senaste månaden har fyra nya tjänster skapats i bolaget.
Marknadsmedia byter vd
Uppsalabaserade Marknadsmedia växer på flera kanter och nu kliver grundaren Magnus Hasselteg av som bolagets vd. – Det krävs någon som är dedikerad, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!