På morgonkvisten när Uppsalaborna var på väg till jobbet tog en specialmaskin från Tyskland upp en av de fyra lindarna i Veteranparken intill cykelvägen. "Glassmaskinen" eller "en stor Pac Man", som projektledare Anna Lennartsson kallar den, passade man på att ringa till Uppsala då den redan befann sig i Göteborg.
– Den här maskinen får upp hela rotgruppen. Utan den funktionen hade vi inte kunnat flytta träden, säger hon.
Ett tiotal personer i gula västar och röd flagga stod och vaktade trafiken. Efter en ambulansutryckning från Akademiska sjukhuset kunde trädflyttaren Daniel Mayerhöfer börja styra trädet mot Carolinaparken.
På vägen stötte man dock på hinder. Grenar behövde kapas av och trädet sänktes upp och ned igen för att ta sig förbi hus, lyktstolpar och andra träd.
– Det går långsammare än förväntat, säger Daniel Mayerhöfer.
Bakom staketen filmade både Uppsalabor och arbetarna händelsen. När trädet passerade Carolinabacken stannade Veronica Naworska upp och tog en bild.
– Roligt att sådant här stort träd går igenom staden. Har aldrig sett innan. Jag var tvungen att ringa mamma, säger hon.
Även Maria Lundin passade på att dokumentera färden.
– Det såg roligt ut. Jag skulle ta bussen här men den fick inte stanna, säger hon.
De fyra träden placeras ut på utvalda platser i Carolinaparken. Precis intill lekplatsen med Pelle Svanslös-tema planterades den första linden.
Cyklister och gångtrafikanter hänvisades till andra vägar medans maskinen sakta men säkert tog sig fram till gropen. Innan maskinen backades bakåt ställdes trädet på högkant och fick en ny frisyr. Därefter, med fingertoppskänsla och precision, styrde Daniel Mayerhöfer trädet ned i sitt nya hem.
"Great work!" ropade en av vakterna och Daniel Mayerhöfer svarade med ett leende.
Cirka en timme per träd trodde man att det skulle ta, men det visade sig vara en prognos utan marginal. Klockan 11 sattes det första trädet ned – samma tid man trodde att hela flytten skulle ha varit genomförd.
Anledningen till trädens flytt beror på att kablar och ledningar under gatan måste ledas om inför den planerade spårvägen, som ska rulla med start 2029. Totalt kostar projektet en halv miljon kronor.
Om kommunen beställt maskinen direkt från Tyskland hade summan varit betydligt mer, menar projektledaren.
– Vi passade på nu när den redan var i Sverige, säger Anna Lennartsson.