"Männen strömmar in i sista minuten"

Rosor, tulpaner och panikslagna kunder. Alla hjärtans dag innebär högtryck på Uppsalas blomsterbutiker – och en särskild kundgrupp som dominerar köerna.
– Nu börjar de komma, de stressade männen som letar efter rosor, säger Therese Grabe på Plantagen.

Nathalie Viander i mitten: "Vi planerade buketterna redan för veckor sedan, annars skulle det bli kaos." Hon är flankerad av Lisa Ingelbratt och Josune Arizti.

Nathalie Viander i mitten: "Vi planerade buketterna redan för veckor sedan, annars skulle det bli kaos." Hon är flankerad av Lisa Ingelbratt och Josune Arizti.

Foto: Jeanina Santiago

Uppsala2025-02-14 11:00

Nyheten i korthet

  • Inför Alla hjärtans dag blir Uppsalas blomsterbutiker högtryckszoner, med män som dominerar köerna.
  • De söker oftast efter rosor, som fortfarande är den mest populära blomman för dagen.
  • Många yngre kunder väljer istället tulpaner eller en enstaka ros.

– Det är över 90 procent män som handlar hos oss, säger Zeyad Sultan, ägare av Blomcenter som har funnits i Boländerna i 30 år.  

undefined
Zeyad Sultan, ägare av Blomcenter i Boländerna, förbereder sig för årets största försäljningsdag.

Enligt Nathalie Viander, ägare av Interflora Bolandcity, är det ofta 45–60-åringar som står för de största inköpen. 

– Vi ser allt från unga killar som köper ett 10-pack rosor, till 60-åringar som vill ha det tjusigaste vi har, säger Nathalie Viander.

Röda rosor är fortfarande ohotade som den mest populära blomman på Alla hjärtans dag. 

undefined
"Nu börjar de stressade männen strömma in efter rosor", säger Therese Grabe, avdelningschef på Plantagen. Här med butikschefen Linda Nyman.

– De kommer alltid att vara nummer ett, säger Therese Grabe, avdelningschef på Plantagen. 

Men för den som tycker att rosor blivit för dyra finns ett alternativ: tulpaner. Rosorna kommer i huvudsak från Holland, medan tulpanerna ofta är svenskodlade. 

undefined
Lisa Ingelbratt, Nathalie Viander och Josune Arizti binder buketter.

En standardbukett som kostade 350 kronor förra året ligger nu på 500 kronor hos Interflora. Enstaka rosor går på runt 100 kronor styck.

– Många yngre väljer tulpaner eller en enstaka ros med något till, säger Nathalie Viander.

undefined
Över 90 procent av Blomcenters kunder på Alla hjärtans dag är män, enligt Zeyad Sultan.

Priserna har generellt stigit de senaste åren, men floristerna ger en splittrad bild av inflationens effekt. På Blomcenter är försäljningen stabil, och snittköpet ligger på 350–400 kronor. På Plantagen ligger de dyraste buketterna på 400–500 kronor, och försäljningen har hämtat sig från ett tufft 2023.

undefined
Dagen innan Alla hjärtans dag kommer lastbilen med rosor från Holland. Sofia Samuelsson, anställd på Plantagen, tar emot dem.

Interflora i Bolandcity har känt av den ökade konkurrensen från större aktörer som Eko, Citygross, Ikea och Plantagen, som också säljer blommor. 

– Som en mindre butik har vi drabbats hårt eftersom vi oftast måste ta ett högre pris än de större handelskedjorna.

undefined
Nathalie Viander, Lisa Ingelbratt och Josune Arizti jobbar in i det sista för att möta efterfrågan.

Hon lägger till:

– Blommor är en lyxvara, och eftersom Alla hjärtans dag i år infaller på en fredag vet vi inte hur försäljningen kommer att påverkas. Många kunder kanske istället väljer att lägga pengarna på en hotellövernattning.

undefined
Rosor är fortfarande populärast, men tulpaner ökar i försäljning, enligt These Grabe och Linda Nyman på Plantagen i Boländerna.

Till skillnad från julen, där försäljningen sprids ut över flera dagar, sker den stora blomsterrusningen på en enda dag. Butikerna tar in då extra personal och timmar, bygger upp lagren och får hem lastbilar med snittblommor från Holland dagen innan.

– Det är extremt. Vi säljer på en dag det vi annars säljer på en vecka, säger Therese Grabe. 

undefined
Josune Arizti bland nummer ett blomma: rosor.

På Interflora räknar man med 700 kunder på en enda dag, och varje moment måste vara förberett. 

– Vi planerade buketterna redan för veckor sedan, annars skulle det bli kaos, säger Nathalie Viander.

undefined
"En gång har vi fått in en beställning på en hatt som skulle dekoreras fint," säger Åsa Eriksson på Blomcenter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!