Mangaverkstad för påsklediga

Nu är påsklovet i full gång och flera av Uppsalas bibliotek hjälper till att aktivera de lediga med målarverkstäder och läsecirklar. På onsdagseftermiddagen var det mangaverkstad på Eriksbergsbiblioteket.

påsklovsverkasamhet med mangaverkstad på Eriksbergsbiblioteket,  fr v Felix Luttinger, Hampus Berndt , Rebecka Jangeby, Amita Evertsson

påsklovsverkasamhet med mangaverkstad på Eriksbergsbiblioteket, fr v Felix Luttinger, Hampus Berndt , Rebecka Jangeby, Amita Evertsson

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2010-04-07 19:00

Videon är inte längre tillgänglig

Det sitter tio deltagare vid varsin bänk i biblioteket och skissar för fullt på sina seriefigurer. Några har redan kommit på en hel handling till sin serie medan andra sitter och funderar på hur deras huvudrollsfigur ska se ut. Nästan allas figurer har i alla fall stora ögon precis som figurerna i den japanska serieformen manga brukar ha. Sedan årsskiftet har mangaintresset bland svenskarna ökat kraftigt och också influerat många svenska serietecknare och andra stora serietillverkare som Disney. Det är mangans speciella ögon som lockar och ett av de största kännetecken med serieformen är figurernas förmåga att alltid visa starka känslouttryck. Att deltagarna på Eriksbergsbiblioteket gillar mangafigurerna råder det ingen tvekan om.
- Jag tycker att det här är jättekul! Min seriefigur heter Yang eftersom han är från Japan. Han har stora ögon precis som en mangafigur brukar ha, säger 11-åringen Hugo Ohlsén Izquierdo och får nickande medhåll från kompisen Masja Engström.
- Jag kom hit för att jag ville träna på att rita manga, men mitt äpple Ivar som jag har gjort ser inte lika mycket ut som en manga som Hugos figur gör. Fast jag gillar att rita alla slags serier, säger hon.

Det är första gången Eriksbergsbiblioteket ordnar en mangaverkstad och idén fick bibliotekarien Marianne Tysander från andra bibliotek som ordnat liknande aktiviteter tidigare. För att göra upplevelsen under mangaverkstaden så bra som möjligt bjöd hon in serietecknaren och konstpedagogen Christina Hillheim.
- Jag är ingen mangaexpert men kan en hel del om den serieformen och framförallt om serier överlag. Det är lättast att först tänka ut en huvudroll och en handling för att sedan börja skissa på serien. Jag tycker att det är viktigast att deltagarna skriver en berättelse och får inspiration till att fortsätta rita serier hemma efter det här i stället för att fokusera på tekniken. Och de behöver inte rita bara just manga utan jag vill visa att det är kul att rita vilken serieform som helst, säger Christina Hillheim.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!