Många tycker att det är för dyrt

Dyra biljettpriser och opålitlig trafik. Det är två anledningar till att Uppsalaborna väljer bort stadsbussarna. Men faktum är att det inte är dyrare att åka kollektivt i Uppsala än i andra städer.

Anna Nordgren litar inte på att bussen går i tid, utan tar cykeln istället.

Anna Nordgren litar inte på att bussen går i tid, utan tar cykeln istället.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2009-03-23 07:00
19-åriga cyklisten Anna Nordgren från Gottsunda står och väntar på grönt ljus vid korsningen Kungsgatan-Bangårdsgatan. När hon inte cyklar brukar hon ta stadsbussen till Sävja från Centralstationen. Oftast fungerar det bra - men för att vara säker har hon alltid fem, tio minuters marginal.
- Det är jobbigt att man inte kan lita på att bussen går i tid. Man blir stressad. Och så borde det vara billigare att åka med kollektivtrafiken, hinner hon säga innan ljuset slår om.

42-åriga Eva Einarsson
från Vilan hastar över Stora Torget. I morse tog hon bussen eftersom hon skadat axeln på skidsemestern så illa att hon inte kan köra bil. Men att hon tar bussen tillhör ovanligheterna. Med två små barn och heltidsarbete i Stockholm fungerar inte familjelogistiken utan bil och cykel.
- Buss tar vi bara ibland om vi ska in till stan på helgen. För småbarnsfamiljer är det omöjligt att åka buss på grund av tidspressen. Det är bättre att rikta in sig på mer flexibla grupper, som studenter och äldre, om man vill få fler att börja åka kollektivt.

Eva Einarsson tror att många väljer bort bussen eftersom de tycker att det är för dyrt och tidskrävande.
- Det ger inte tillräckligt stor ekonomisk vinst att ta buss i stället för bil. Det enda argument som man kan använda för att få fler att åka buss är fördelarna för miljön med kollektivtrafiken.
Utanför Åhléns låser 82-årige Sven Ekelund upp cykeln för att åka hem till Sturegatan efter det sedvanliga morgonkaffet på stan. Han cyklar överallt. För motionens skull, men också för att det ger ett bra tillfälle till nya intryck och iakttagelser. Buss tar han bara på vintern när han ska hälsa på sin syster i Vilan.

Han tycker att bussarna fungerar bra och att förarna oftast är vänliga.
- De sköter sig mycket bättre än bilisterna. Stannar alltid vid övergångsställen när jag kommer med min cykel. Då brukar jag vinka och tacka. Men det är dyrt med buss. 60 kronor för en resa fram och tillbaka! Det kan man ju få en hel middag för.
Även 18-årige Christopher Hjelmaeus från Almunge och 17-årige Philip Strand från Knivsta, som står och väntar på buss 111 för att åka till Rosendalsgymnasiet, tycker att priserna är det sämsta med kollektivtrafiken.
- Bussarna går hyfsat bra och förarna är hyfsat snälla, men det är dyrt. Särskilt när man åker korta sträckor, säger Philip Strand.

Men är taxorna i Uppsala så mycket dyrare än i andra städer? Priset för att betala en ­enkelbiljett med kontanter, 30 kronor, är högt i jämförelse med andra städer - endast i Stockholm kostar en enkelbiljett lika mycket. Summan är ­rejält tilltagen i hopp om att slippa kontanter på bussarna.
För den som köper en sms-biljett i Uppsala är priset däremot 20 kronor, vilket ligger i samma nivå som Göteborg, Västerås, Umeå och Linköping. Ett månadskort för stadstrafiken kostar 500 kronor i Uppsala, och det är billigare än i Stockholm, Västerås och Linköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om