Många skadas och dödas i onödan i Uppsalatrafiken

Bland landets tio största kommuner är risken att råka ut för en trafikolycka högst i Uppsala.— Uppsala befinner sig i ett trafiksäkerhetspolitiskt vakuum, anser Magnus Andersson, trafiksäkerhetskonsult.

Uppsala2004-11-27 00:00
Varje krona som investeras för att dämpa hastigheten ger en besparing åt samhället på 40 kronor, visar en färsk undersökning.
Räknat per invånare är risken fyra gånger större att råka ut för en trafikolycka i Uppsala än i Göteborg, en kommun som satsas mycket på att sänka hastigheterna.
Det visar statistik som Magnus Andersson tagit fram på uppdrag av Vägverket.
— En viktig orsak är att Uppsala till skillnad från Göteborg inte jobbat systematiskt med de här frågorna, säger han.

Skadas och dödas i onödan
Slutsatsen är att många i Uppsala skadas och dödas helt i onödan.
I Uppsala kommun finns planer på att införa 30 km/h som maxfart i de flesta bostadsområden. När det ska ske är oklart.
— I Stockholm blir det högst 30 i alla bostadsområden redan nästa år. Uppsala borde absolut ta samma steg, framhåller Magnus Andersson.
Han anser att mycket återstår att göra i Uppsala.
— Kommunen har inte ens ett trafiksäkerhetsprogram.
Han betecknar Göteborg som något av svensk mästare i trafiksäkerhet. Där har 2 200 farthindrande åtgärder satts in i form av gupp, rondeller, 30-områden, gårdsgator etc.

Sjunkit i Göteborg
Antalet dödade och svårt skadade i Göteborgstrafiken har sjunkit med 28 procent jämfört med perioden innan 1990, då trafiksäkerhetsarbetet inleddes.
Enligt trafikkontoret i Göteborg skulle ytterligare 110 personer ha dött och 2 350 skadats svårt sedan 1990 om man inte lyckats minska antalet olyckor.
Till följd av de uteblivna olyckorna beräknas besparingen för samhället till åtta miljarder kronor medan de fartdämpande åtgärderna kostat 2,5 procent av den summan eller cirka 200 miljoner kronor.

Källor: Kommunerna och nollvisionen, Magnus Andersson.
Trafikolycksutvecklingen i Göteborg 1990-2003, Trafikkontoret, Göteborgs kommun.
Fotnot: UNT har utan framgång sökt trafiknämndens ordförande i Uppsala.

Hennes liv förändrades för alltid - Läs mer i UNT
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om