Många mopeder trimmade - ''Handlare hjälper till''
Många ungdomar trimmar sina mopeder, och de flesta av dem kör trimmat med föräldrarnas vetskap. Det visar en enkät som NTF Uppsala län gjort bland ungdomar i Enköpings kommun under våren. 54 procent av de 226 ungdomar i årskurserna 8 och 9 som besvarade enkäten uppgav att de körde trimmat. 90 procent av dem sade att föräldrarna var medvetna om det.
— Att föräldrarna känner till att barnen kör trimmat och att handlare hjälper till med trimning innebär i princip att de medverkar till att barnen blir brottslingar, säger Claes Litsner.
Högre hastigheter medför också större risker. Förra året omkom tolv mopedister i trafiken, och en sammanställning av olyckor som sjukvårdsdistrikten i Skåne nyligen redovisat visar en mycket kraftig ökning av mopedolyckorna 2001 jämfört med 1999. Ökningen i åldrarna 15-17 år var hela 87 procent.
Fler olyckor
Ingen motsvarande sammanställning av mopedolyckor har redovisats för Uppsala län, men att antalet olyckor ökat har Roland Bakke vid Enköpingspolisen kunnat konstatera:
— Antalet mopedister har ökat markant de senaste åren, och det gör att antalet olyckor också ökar. Lyckligtvis har vi inte haft någon dödsolycka här, säger Roland Bakke.
Enköpingspolisen har prioriterat kontroller av mopeder under våren:
— För att inte råka in i situationer där det blir fråga om att vi i bil försöker köra i fatt mopedister, det är ju situationer som lätt kan bli farliga, gör vi överraskningsnedslag när mopedisterna stannat, provkör mopederna och mäter hastigheterna med lasermätare. Hittills i år har vi hittat 29 trimmade mopeder, säger Roland Bakke.
Inte så enkelt att återställa
Bättre utbildning av mopedisterna, och lagenliga hastigheter på mopederna är vad Roland Bakke skulle vilja se för att minska riskerna för mopedförarna:
— Men det är inte alldeles enkelt ens för den förälder som så önskar att återställa en trimmad moped i lagenligt skick, för den som inte har specialkunskaper är det troligen ett verkstadsbesök som krävs.
— Regelverket runt mopeder är inte heller enkelt eftersom det finns flera olika klasser och typer av mopeder, och det är i vissa fall svårt att se skillnad på dem. Klass II-mopeder bör till exempel köras på gång- och cykelvägar, medan klass I-mopeder inte får köras där.
Registrering
Att köra trimmad moped eller utan den lagstadgade hjälmen är brott som leder till böter, antingen ordningsbot som utfärdas på plats av polis, eller strafföreläggande som går via åklagare. Att köra utan hjälm kostar minst 300 kronor i böter.
Claes Litsner vid NTF Uppsala län säger:
— Snabba åtgärder krävs för att förbättra ungdomarnas säkerhet. Till exempel bör alla mopeder, både klass I och klass II registreras, och krav på förarbevis gälla alla typer av mopeder. Utbildningskvaliteten för förarbeviset behöver förbättras, kontroll av utbildare och exxaminatorer intensifieras, och förarbevisen borde kunna återkallas precis som körkort.
UNT-fakta
EU-mopeder finns av två olika klasser.
Klass I-mopeder får inte gå fortare än 45 kilometer per timme, de ska vara registrerade, och förarbevis krävs.
Klass II-mopeder får inte gå fortare än 25 kilometer per timme och ska vara försedda med trampor.
Som klass II-mopeder räknas också den "gamla" och vanligaste typen av mopeder som inte får gå fortare än 30 kilometer per timme. Typintygen för dessa mopeder gick ut 16 juni i år, vilket innebär att de inte längre får importeras eller tillverkas, men de som finns i lager får säljas och de får också fortsätta användas. De kräver inte registrering, och inte förarbevis.
Utbildning för förarbevis får ges av Vägverket auktoriserade personer, exempelvis vid trafikskolor men också handlare. Förarbevisen utfärdas av Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!