Många lokala Linnésponsorer

Linnéjubileet i år drar till sig många företag som vill förknippas med den världskände vetenskapsmannen. Bland sponsorerna finns många Uppsalaföretag, senast i raden Phadia som kommer att använda Linné på en europeisk allergikongress.

Uppsala2007-01-27 00:01
Linné2007 delar in sina privata sponsorer i guld-, silver- och bronskategori. Den enda guldsponsorn hittills är också ett företag med Uppsalaanknytning.
- GE Healthcare har satsat tre miljoner kronor. Det är en närmast astronomisk summa i sådana sammanhang, säger Mikael Strandänger, chef för näringslivsrelationer på Linné2007.
Totalt har jubileet nu 33 privata sponsorer. Silverpartner (1-3 miljoner satsade) är Spendrups, som ska relansera Linnés mineralvatten, Kosta Boda, som gör en ny glasserie, och Arkitektkopia, som står för den grafiska profilen samt trycksaker kring Linnéåret.

Sh bygg bygger mottagningshus
Och dessutom byggföretaget Sh bygg i Uppsala som uppför ett mottagningshus med besökscenter i Linnés Hammarby.
- Vår vision är att huset ska höja värdet på attraktionen Linnés Hammarby som också blir mer tillgängligt för alla, exempelvis rörelsehindrade, säger Lars Svensson, vd för Sh bygg.
Han tycker inte att det är långsökt att ett byggföretag vill förknippas med namnet Linné.
- Nej, det finns en koppling med kunskap, trygghet, gamla värden och en hantverkstradition som jag tycker att vi båda står för.
- Sedan tycker vi också att det som är bra för Uppsala är bra för vårt företag. Vi vill i år profilera oss tydligare och kommer att anordna träffar både internt och med kunder i samband med Linnéaktiviteter, säger Lars Svensson.

Läkemedelsföretag sponsrar
Många av sponsorerna har ändå i sin verksamhet anknytning till naturvetenskap. Bland Linnéårets bronspartner finns läkemedelsföretagen Q-med och Phadia, som på fredagen meddelade att man går in i ett samarbete.
- Vi vill inspirera unga forskare och entreprenörer och lyfta fram naturvetenskapernas betydelse i samhället genom sponsringen av Linné2007, säger Magnus Lundberg, vd för Phadia.
Phadia kommer också att medverka med Linné2007-information under den Europeiska allergikongressen i Göteborg i juni.
Många vill synas med Linné och lyfta fram naturvetenskapen. I bakgrunden lurar arbetskraftsbrist för företagen på området. Mikael Strandänger tror att de 33 sponsorerna kommer att bli betydligt fler.
- Vi är mitt i ett arbete nu. När evenemangen börjar synas kommer intresset att öka ytterligare, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om