Många kritiska röster kring trafikförslag
"Orimligt", "Idiotiskt", "Snart får man väl skjuta bilen genom stan". De kritiska kommentarerna var många när UNT på lördagen ställde frågor kring förslaget att införa 10 km/tim för bilar i delar av centrala Uppsala.Enligt planerna ska även p-platser i centrum bort.
- Helt vansinnigt, tycker Björn Jansson om planerna på gåfartszon i stadskärnan.
Foto: Staffan Claesson
- Det verkar idiotiskt och ogenomtänkt. Med så låg hastighet främjas knappast miljön. Snarare tvärtom, eftersom förbränningen troligen ökar om bilarna tvingas krypa fram, säger Stig-Ove Berlin.
- Dessutom måste turistnäringen drabbas negativt om det blir svårt att parkera i innerstan, tillägger han.
Som UNT berättade i lördagens tidning har kommunstyrelsen fattat ett principbeslut om en "gåfartszon" i stadskärnan. Enligt Niclas Malmberg (mp), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor, bör den högst tillåtna hastigheten vara 10 km/tim i ett avgränsat område i centrala Uppsala. Finanskommunalrådet Lena Hartwig (s) är inne på samma linje.
Tanken är också att alla p-platser på Fyristorg ska bort liksom delar av p-platserna på S:t Eriks torg. Niclas Malmberg vill även ta bort p-platser på Österplan. Lämpliga infartsparkeringar skulle i stället vara Gränby centrum och Ica Maxi i Stenhagen. Därifrån skulle p-pendel gå. Kungsgatan, S:t Olofsgatan och Övre slottsgatan omfattas inte av förslaget om 10 km/tim, men däremot exempelvis Dragarbrunnsgatan, Ågatorna och S:t Persgatan.
Av de bilister, cyklister och fotgängare som UNT talar med på lördagen påpekar flera att de inte är emot vissa begränsningar av biltrafiken i stadskärnan, men att de anser att förslaget är orimligt. Det påpekas bland annat att cyklisterna kommer att hålla högre hastigheter än bilarna och att den som har automatväxel kan tvingas bromsa sig fram genom stan.
- Jag vill gärna se färre bilar i innerstan och det är bra med låga hastigheter. Men 10 km/tim låter lite väl sakta, säger Julia Holmendal.
— Jag cyklar jämt och tycker inte att bilarnas nuvarande hastigheter i stan är ett problem, säger Linda Magnusson.
Parviz Nourani, som driver tobakshandeln vid Fyristorg, är kritisk till förslaget. Annakarin Eriksson, som arbetar i S:t Eriksboden i Saluhallen befarar att färre parkeringar på S:t Erikstorg skulle innebära färre kunder.
- Den risken finns absolut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!