Många klagar på telesäljarbranschen

I telemarketingbranschen finns jobben som det inte går att försörja sig på. Mellan 8 000—10 000 kronor i månaden kan den som jobbar heltid i bästa fall tjäna ihop. Men när som helst kan man få sparken. Framför allt mindre företag struntar i att följa kollektivavtal och skriva anställningskontrakt.

Uppsala2005-07-27 00:00
— Fruktansvärt! Det är helt och hållet arbetsgivarens marknad. Ungdomar och arbetslösa akademiker som inte kan få något annat jobb blir utnyttjade, säger Gunilla Granberg, avdelningschef för HTF (Handelstjänstemannaförbundet) i Mälardalen.
HTF får många samtal från lurade telefonförsäljare. Oftast handlar samtalen om att de inte fått ut rätt lön och semesterersättning, om märkliga löneavdrag, orimliga arbetstider och utebliven lön eller sjuklön. Men också vittnesmål om tuffa och otrygga anställningar. Säljer man inte bra, får man lämna arbetsplatsen med omedelbar verkan.
— De större företagen håller en högre nivå, jag skulle uppskatta att cirka hälften av Sveriges callcenterföretag omfattas av kollektivavtal. Men sen poppar det upp mindre företag som lätt etablerar sig med hjälp av olika näringslivsstöd och som kan gå i graven när som helst, säger Gunilla Granberg.
— Har man blivit illa behandlad, bör man genast vända sig till facket. Vi hjälper också ungdomar som inte är med, eftersom vi inte vill att de ska utnyttjas.

Kräv anställningsbevis
Rådet vid en anställning är att kräva skriftligt anställningsbevis, som är lagstadgat enligt LAS (Lagen om anställningstrygghet).
Företaget Provoice i Uppsala ger dock en helt annan bild och känner inte igen sig i kritiken från den före detta anställda och facket.
HTF har försökt förmå Provoice att upprätta kollektivavtal.
— Vi har inget sådant. Men vi utgår från kollektivavtalet ändå, säger Fredrik Engzell, platschef.
UNT: Om ni följer avtalet, varför har ni inte skrivit på?
— De anställda vill inte, de menar att de skulle förlora på det.
UNT: Hur då?
— Det kan jag inte svara på, det är HTF som pratat med försäljarna, inte vi.
Provoice har ansökt om medlemskap i SCCF, Sveriges Callcenterförening och menar att det är ett kvitto på att de inte tillhör de oseriösa i branschen.
— Vi har en fast del, som ligger på 50 kronor i timmen och därutöver provision. En duktig säljare kan komma upp i 250 kronor i timmen.

Ingen välgörenhet
UNT: Och de andra?
— Alla passar inte för telefonförsäljning, allt handlar om vilken typ av människa man är. På samma sätt som en person hos oss kan sluta när som helst, har vi samma möjligheter att säga nej till fortsatt jobb. Vi är ett vinstdrivande företag, ingen välgörenhetsorganisation, poängterar Fredrik Engzell.
Han bekräftar att företaget inte skriver kontrakt med försäljarna.
— Vi har en hög personalomsättning, det skulle innebära alltför mycket pappersarbete.
Callcenterbranschen omsatte i fjol nära 5,6 miljarder kronor och sysselsätter runt 20 000 personer, många i glesbygd. Det är en bransch som växer fort, vilket märks inte minst på den ökade och allt mer aggressiva telefonförsäljningen till privatpersoner.
Samtidigt väljer allt fler att spärra sina telefonnummer i Nix-registret, som är en spärr mot marknadsförings- och säljsamtal genom att ringa 020-27 70 00. I dagsläget har drygt 740 000 personer gjort det, siffran växer med 3 000 nya abonnemang i veckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om