Byggdamm, dåligt bemötande, sneda golv, läckage och internetanslutningar som inte fungerar. Många boende i Gränby är kritiska till kvalitén på de renoveringar som fastighetsbolaget Rikshem hittills gjort.
Etapp ett var klara i våras och de flesta av de 280 hyresgästerna har flyttat tillbaka till sina lägenheter. Men många är missnöjda med hur renoveringarna utförts. Det visar de första resultaten av en enkätundersökning som Hyresgästföreningen genomför. Bara en av dryga 50 som svarat är helt och hållet nöjd med sin lägenhet. 37 hyresgäster har anmält 2–10 fel. Nio hyresgäster fler än elva fel.
– Det visar att många har haft mycket problem med slarvfel. Det som gjorts har gått alldels för fort, säger Åse Richard från den lokala Hyresgästföreningen.
Johan Rosengren, Sofia Bäcklund och dottern Matilda 4,5 månader är en familj som råkat illa ut. De flyttade till området i våras och gladde sig åt att få en fräsch lägenhet.
– Men vi upptäckte snabbt att mycket inte gjorts rätt. Hittills har vi anmält 20 fel. Det har varit hantverkare här under sju hela arbetsdagar, säger de.
När familjen flyttat in visade det sig att lägenhetens nya säkerhetsdörr inte var installerad. Det gjordes först efter tre månader. Då fattades kåpan till dörrens nyckelfack så familjen hade ett hål genom dörren. I badrummet läckte en vattenledning. Duschen hade inga skyddsväggar så den gick inte att använda utan att det kom vatten på parketten i hallen utanför. En hylla i klädkammaren släppte från väggen och rasade ner. Det har också varit problem med elen och internet fungerande inte under sex veckor.
– Dessutom är golvet i köket så skevt så att kyl och frys slår emot varandra. Två gånger har de varit här och justerat. Men det är inte bra ändå. När vi skulle installera vår diskmaskin gick det inte att få bort skåpet. Det fanns heller inga slangar och stickkontakten var felmonterad, berättar Johan Rosengren.
Svaren från Hyresgästföreningens enkät visar att flera haft liknande problem: balkongdörrar som inte går att stänga, trasiga spisar, felmålade rum, klet med silikon och målarfärg – dessutom problem med byggdamm.
– Det kommer in via luftkonditioneringen. När byggjobbarna tog upp ett hål i taket i husets barnvagnsrum så täckte de inte över barnvagnarna. Alla vagnar hade ett tjockt lager grått damm när det var klart – de brydde sig inte, säger Johan Rosengren.
Familjen har krävt ersättning av Rikshem med en månadshyra för allt strul och stök, men har bara erbjudits 580 kronor.
– Det har vi inte accepterat. Vi betalar 9 300 kronor i månaden exklusive varmt och kallt vatten. De är en hög hyra och de är fortfarande inte klara med allt, säger Sofia Bäcklund.
Enligt Åse Richard är hyresgästerna missnöjda på flera håll i landet där miljonprogrammet renoveras.
– Rikshem är inte värst. På andra håll tycks vissa hyresvärdar se en möjlighet att tjäna pengar genom att renovera billigt och sen ta ut höga hyror. Men det finns också exempel på motsatsen. Ett är Sigtunahem som satt kvalitén främst, säger Åse Richard.
Nu har hyresgästföreningen krävt av Rikshem att de ska få veta vilka förändringar bolaget planerar för att få ett bättre resultat när etapp tre och fyra ska renoveras.
– Men vi har inte fått något svar, säger Åse Richard.
Familjen Rosengren/Bäcklund har bestämt sig för att flytta och tittar på hus eller en bostadsrätt.
– Vi hade tänkt bo kvar längre men efter det här vill vi hitta något nytt så snart som möjligt, säger Sofia Bäcklund.