MÄnga förlustÄr för landets arenor

Under mĂ„ndag tar politikerna i fullmĂ€ktige beslut om Uppsala arena ska byggas, ett projekt som Ă€r kostnadsberĂ€knat till 650 miljoner kronor. MĂ„nga multiarenor landet runt har flera förlustĂ„r bakom sig och sliter med ekonomin. Konkurrensen om artister och konferenser Ă€r hĂ„rd.

Göranssons arena i Sandviken Àr bara en av landets mÄnga arenor som gÄr med förlust.

Göranssons arena i Sandviken Àr bara en av landets mÄnga arenor som gÄr med förlust.

Foto: Roine Magnusson/Arkivbild

Uppsala2010-09-26 10:00

Cloetta, FjÀllrÀven, Göransson, LÀkerol, ABB, Kinnarp och Eon. Arenorna har vÀxt upp som svampar det senaste decenniet. Men det Àr svÄrt att fÄ dem att gÄ ihop ekonomiskt. Av 13 arenabolag har bara ett gÄtt med vinst under de senaste fyra redovisade rÀkenskapsÄren. NÄgra har gjort vinst tvÄ eller tre Är.
Siffror frÄn Bolagsverket visar att förlusterna vanligtvis ligger pÄ nÄgra hundra tusen eller nÄgon miljon om Äret. Enstaka Är kan vinsterna skjuta i höjden för att sedan sjunka tillbaka igen.

De stora förlusterna görs av de riktigt stora anlÀggningarna. Scandinavium i Göteborg har gÄtt back med 125 miljoner kronor de senaste fyra Ären. För Globen i Stockholm har förlusterna legat pÄ mellan 67 och 80 miljoner om Äret.
– Jo, visst Ă€r det sĂ„. Det Ă€r en hel del kostnader förknippade med en arena och det gör det svĂ„rt att fĂ„ den att gĂ„ ihop ekonomiskt. Mycket beror pĂ„ hur den Ă€r finansierad och Ă€gd. Men Stockholms stads ledning accepterar förlusterna. VĂ„ra arrangemang ger 2,5 miljarder kronor om Ă„ret i intĂ€kter för hotell, restauranger och annat. Det ger arbetstillfĂ€llen och skatteintĂ€kter, sĂ€ger Mats Grönlund som Ă€r vd för Stockholm Globe Arena Fastigheter AB.
SĂ„ argumenterar flera bolag –plusposterna ligger utanför arenan. Vad som skulle kunna fĂ„ Globen att gĂ„ med vinst kan inte Mats Grönlund sĂ€ga pĂ„ rak arm. Just nu Ă€r intĂ€kterna frĂ„n olika evenemang viktigast för ekonomin.
–  Vi tjĂ€nar mer pĂ„ en fullsatt konsertkvĂ€ll Ă€r pĂ„ en halvfull hall med DjurgĂ„rdenfans. Men om hockeylaget gör bra i frĂ„n sig sĂ„ stiger intĂ€kterna direkt, sĂ€ger Mats Grönlund.

I flera av de mindre arenorna stĂ„r publiken för 70-75 procent av intĂ€kterna. TimrĂ„ Ă€r ett exempel; snittet Ă€r 5 000 personer per match. FjĂ€llrĂ€ven center i Örnsköldsvik hade 6 450 personer pĂ„ sina matcher sĂ€songen 2006/2007 dĂ„ Modo tog SM-guld. Det genererade en vinst pĂ„ 30 000 kronor.
SĂ„ ser det ocksĂ„ ut i Kinnarp arena i Jönköping dĂ€r ishockeylaget HV71 har hemmaplan. Kinnarp Ă€r en av fĂ„ arenor som gjort vinst de senaste Ă„ren. Den Ă€r inte stor, mellan 6 000 och 63 000 kronor men Ă€ndĂ„ – vinst. Och allt beror pĂ„ att HV71 legat i toppen av elitserien.
– Ett sportsligt bra resultat hĂ€nger intimt samman med hur det gĂ„r ekonomiskt. Att driva en arena Ă€r ett risktagande. Det Ă€r en stĂ€ndig kamp för att fĂ„ ekonomin att gĂ„ ihop, sĂ€ger Peter Eklund vd för HV71 Fastighets Ab som Ă€ger Kinnarp arena.

Cloetta center i Linköping som satsat stort pÄ att bygga upp en organisation för att klara alla sorters evenemang har det inte mycke lÀttare. Cloetta kommer att arrangera sin tredje deltÀvling i Melodifestivalen nÀsta Är.
–  Men man ska inte tro att artisterna kommer bara för att man har en arena. Vi fĂ„r kĂ€mpa med nĂ€bbar och klor för att fĂ„ vĂ„ra arrangemang, sĂ€ger vd Johan Rustan.
Per Ridne, vd för kommunens fastighetsbolag, som Ă€ger Cloetta Arena anser att det viktigaste för att fĂ„ ekonomin att gĂ„ ihop Ă€r att inte bygga för dyrt. Det kommer att ”plĂ„ga” bolaget ekonomiskt under lĂ„nga tider.
– Med för höga skulder finns inte pengar för att utveckla arenan. Den fungerar som en stormarknad och krĂ€ver stĂ€ndig om- och tillbyggnad för att locka publik, sĂ€ger han.

Flera av de mindre arenorna anser att det Ă€r sĂ„ pass dyrt att stĂ€lla om frĂ„n idrott till evenemang att det nĂ€stan Ă€ter upp hela vinsten. DĂ„ blir bidrag frĂ„n kommunen i form av köpt trĂ€ningstid viktigt, nĂ„got som alla UNT talat med bekrĂ€ftar. För LĂ€kerol Arena i GĂ€vle handlar det om 6–7 miljoner om Ă„ret.
Fredrik Gunnarsson som sysslar med idrottsfrĂ„gor vid arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, ser 2 000-talets ”boom” för arenabyggen som ett utslag av kommunernas vilja att profilera sig mot besöksnĂ€ring och turism.
– Det har blivit en basnĂ€ring att vĂ€rna om. Men satsningarna Ă€r inte alltid sĂ„ genomtĂ€nkta. Kommunerna vill ofta skapa ett landmĂ€rke samtidigt som de stöder sina idrottslag. Helt klart Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ ekonomi i de hĂ€r projekten, sĂ€ger han.

NÀringslivet Àr med och finansierar byggena pÄ ett helt annat sÀtt nu Àn tidigare.
– Speciellt under den senaste högkonjunkturen. Men nĂ€r det dök sĂ„ avstannade ocksĂ„ byggandet. I slutĂ€nden Ă€r det Ă€ndĂ„ kommunerna som sĂ€krar verksamheten genom hyresavtal eller liknande, sĂ€ger Fredrik Gunnarsson.
Trots de ekonomiska svÄrigheter tror cheferna för flera arenor att de kommer att fÄ ekonomin pÄ fötter med tiden.

Finns det dÄ nÄgra arenor som gÄr med stadig vinst i dag?
– Ja, sĂ€ger Mats Grönlund. Hartvall arena i Helsingfors som Ă€r helt marknadsorienterad. De har en vĂ€ldigt slimmad organisation och gör bara evenemang som Ă€r lönsamma. Men det innebĂ€r att det inte blir nĂ„gon allmĂ€nhetens Ă„kning eller nĂ„gra trĂ€ningsmatcher för mindre klubbar, de har inte rĂ„d.
Nu ska ni bygga om Söderstadion till Stockholm arena för 2,7 miljoner kronor. Samtidigt byggs en ny stor arena i Solna. Hur tror du det pÄverkar konkurrensen mot andra arenor i regionen?
– Inte mycket. Mindre arenor kommer Ă€ndĂ„ inte att kunna ta de artister och arrangemang som vi gör. Oss kommer den att ge stordriftsfördelar och det Ă€r bĂ€ttre för vĂ„r ekonomi, sĂ€ger Mats Grönlund.

Landets Arenor

Globen, Stockholm
ByggÄr: 1989, kostnad ca 900 miljoner
Publik: 13 000–16 000
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: 4 Ärs förluster

Löfbergs lila arena, Karlstad
ByggÄr: 2001, kostnad 160 miljoner. 90 miljoner i nyinvesteringar 2009
Publik: 8 500
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: Förlust 3 av 4 Är

Malmö arena
ByggÄr: 2008, kostnad 1,2 miljarder
Publik: 13 000, konsert 15 000
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: 2 Är vinst, 2 Är förlust

Scandinavium, Göteborg
ByggÄr: 1972, kostnad 17,5 miljoner. Ombyggd 1991 för 90 miljoner.
Publik: 12 000, konsert 14 000
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: 4 förlustÄr

LĂ€kerol Arena, GĂ€vle
ByggÄr: 2006, ombyggnad av Gavlerinken för 167 miljoner
Publik: 8 200
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: Vinst 3 av 4 Ă„r

Tegera arena, Leksand
ByggÄr: Ombyggnad av ishallen 2005, kostnad 150 miljoner
Publik: 7 650
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: Förlust 3 av 4 Är

Axa Sports center, SödertÀlje
ByggÄr: Ombyggd 2006 för 122 miljoner
Publik: 6 000
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: Vinst 3 av 4 Ă„r

Kinnarps arena, Jönköping
ByggÄr: 2000, utbyggd 2004 för 135 miljoner
Publik: 7 000
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: Vinst de senaste 4 Ă„ren

Eon arena, TimrÄ
ByggÄr: Ombyggd 2003, kostnad 75 miljoner. StÄr inför ny ombyggnad
Publik: 6 000
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: Förlust 3 av 4

FjĂ€llrĂ€ven center, Örnsköldsvik
ByggÄr: 2006, kostnad 200 miljoner + 25 miljoner i nyinvesteringar
Publik: 7 600 - konsert 9 200
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: Förlust 3 av 4 Är

Cloetta center, Linköping
ByggÄr: 2004, kostnad 250 miljoner
Publik: 8 500, konsert 11 500
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: Förlust 3 av 4 Är

ABB arena syd och nord, VÀsterÄs
ByggĂ„r: 2006–2009, ombyggd för 300 miljoner
Publik: 9 000 syd + 5 800 nord
Inriktning: Sport, konsert och evenemang
Ekonomi: Vinst 2 av 3 Ă„r

Ekonomin för alla arenor avser de Är bolagen redovisat sina resultat till Bolagsverket, rÀkenskapsÄren 2006, 2007, 2008, 2009.

KÀlla: AffÀrsdata, arenorna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om