Riksväg 70 och sträckan Enköping–Sala ligger i topp när det gäller hastighetsöverträdelser i Uppsala län. På det vägavsnittet fångades 1 083 förare på bild.
Ungefär en tredjedel av fortkörarna bötfälls och riskerar att bli av med körkortet.
– För att bötfälla krävs att vi kan identifiera föraren, säger Anders Drugge, chef för polisens sektion för automatisk trafikkontroll. ATK, i Kiruna.
Enligt honom är ovanligt att fartsyndaren försöker fuska genom att fälla ner solskyddet, hålla upp händerna mot ansiktet eller använda någon annan form av skygglapp.
Vanligare är det att fartkamerorna fångat föraren på bild i starkt ljus eller häftigt skyfall och att bildkvalitén av olika anledningar inte håller för en rättslig prövning.
Kamerorna finns uppsatta där de gör mest nytta, till exempel på olycksdrabbade sträckor och vägar med många arbetspendlare. De är inte i gång jämt. Trafikpolisen har ett system för att snabbt kunna ändra på och av-knappen beroende på den aktuella trafikintensiteten.
Just riksväg 70 ligger på sjätte plats i landet över de vägavsnitt där flest förare fångas på bild. Sträckan Örsundsbro–Kvarnbolund på Riksväg 55 är också en väg där många kör för fort. Mellan januari och maj i år fotograferades 839 fortkörare. Även på riksväg 72, sträckan Uppsala–länsgränsen Uppsala går det farligt fort – där fick 764 bilister en kamerablixt i ansiktet.
Hur snabbt går det då? Anders Drugge säger att det ytterst sällan förekommer grova överträdelser i ATK-systemet med fartkameror. Den absoluta majoriteten förare som kör olagligt ligger i intervallet 1–15 km/timme över gällande hastighetsgräns.
– Eftersom vi varnar före varje kamera hinner bilister som regel få ned hastigheten innan kameran passeras, säger han.
Syftet med att ha trafiksäkerhetskameror är att få ned medelhastigheten på vägarna och minska olyckorna. Hastigheten är nämligen den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Cirka 1 100 hastighetskameror i landet sparar cirka 15–20 liv varje år, enligt Trafikverket. Men om alla höll hastighetsgränserna skulle mer än 100 liv sparas årligen.
Enligt preliminära uppgifter från Trafikverket har 127 personer omkommit i vägtrafikolyckor under första halvåret i år. I fjol omkom 151 personer under samma tid. I år är det främst bland motorcyklister som antalet dödade har minskat.