Många fartsyndare slipper böta

Under årets fem första månader fotograferades 5 673 fartsyndare på länets vägar. Men det är bara var tredje förare som bötfälls. Fartkamerorna användes flitigast mellan Enköping och Sala.

Poliser i arbete.

Poliser i arbete.

Foto: Tobias Welander

Uppsala2012-07-07 12:15

Riksväg 70 och sträckan Enköping–Sala ligger i topp när det gäller hastighetsöverträdelser i Uppsala län. På det vägavsnittet fångades 1 083 förare på bild.

Ungefär en tredjedel av fortkörarna bötfälls och riskerar att bli av med körkortet.
– För att bötfälla krävs att vi kan identifiera föraren, säger Anders Drugge, chef för polisens sektion för automatisk trafikkontroll. ATK, i Kiruna.

Enligt honom är ovanligt att fartsyndaren försöker fuska genom att fälla ner solskyddet, hålla upp händerna mot ansiktet eller använda någon annan form av skygglapp.
Vanligare är det att fartkamerorna fångat föraren på bild i starkt ljus eller häftigt skyfall och att bildkvalitén av olika anledningar inte håller för en rättslig prövning.

Kamerorna finns uppsatta där de gör mest nytta, till exempel på olycksdrabbade sträckor och vägar med många arbetspendlare. De är inte i gång jämt. Trafikpolisen har ett system för att snabbt kunna ändra på och av-knappen beroende på den aktuella trafikintensiteten.

Just riksväg 70 ligger på sjätte plats i landet över de vägavsnitt där flest förare fångas på bild. Sträckan Örsundsbro–Kvarnbolund på Riksväg 55 är också en väg där många kör för fort. Mellan januari och maj i år fotograferades 839 fortkörare. Även på riksväg 72, sträckan Uppsala–länsgränsen Uppsala går det farligt fort – där fick 764 bilister en kamerablixt i ansiktet.

Hur snabbt går det då? Anders Drugge säger att det ytterst sällan förekommer grova överträdelser i ATK-systemet med fartkameror. Den absoluta majoriteten förare som kör olagligt ligger i intervallet 1–15 km/timme över gällande hastighetsgräns.
– Eftersom vi varnar före varje kamera hinner bilister som regel få ned hastigheten innan kameran passeras, säger han.

Syftet med att ha trafiksäkerhetskameror är att få ned medelhastigheten på vägarna och minska olyckorna. Hastigheten är nämligen den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Cirka 1 100 hastighetskameror i landet sparar cirka 15–20 liv varje år, enligt Trafikverket. Men om alla höll hastighetsgränserna skulle mer än 100 liv sparas årligen.

Enligt preliminära uppgifter från Trafikverket har 127 personer omkommit i vägtrafikolyckor under första halvåret i år. I fjol omkom 151 personer under samma tid. I år är det främst bland motorcyklister som antalet dödade har minskat.

FAKTA: HÄR FÅNGAS FLEST FARTSYNDARE

Under årets fem första månader fotograferades 5 673 fortkörare i Uppsala län. I riket som helhet fotograferades 88 190 förare. Det är en preliminär minskning sedan i fjol. Målet för ATK, polisens sektion för automatisk trafikkontroll, är att på helårsbasis hamna på samma antal som i fjol, cirka 230 000 fotograferade fortkörare.

Vägavsnitt  och antal förare:

Riksväg 70, Enköping–Sala: 1 083

Riksväg 55, Hjulsta–Enköping: 871

Riksväg 55, Örsundsbro–Kvarnbolund: 839

Riksväg 72, Gamla Uppsala–länsgräns Uppsala: 764

Riksväg 77, Knivsta–Husby Långhundra: 591

Länsväg 288, Lejsta–Gimo–Östhammar: 525

Länsväg 282, Uppsala–Funbo: 512

Länsväg 600, Uppsala–Björklinge: 484

Riksväg 55, Enköping–Litslena: 463

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om