Många elever blir utan modersmålsundervisning
Enligt förskolans läroplan, som kommunen är skyldig att följa, ska alla förskolebarn med annat modersmål än svenska få möjlighet att utveckla sitt modersmål. Men i Uppsala förväntas det ökade antalet barn och brister i budgeten leda till att allt färre får den möjligheten.
- Antalet barn på förskolorna blir fler och det är vanligare att de aktivt söker undervisning på sitt modersmål. Samtidigt följer inte resurserna efterfrågan. Vi går ungefär en miljon kronor back som det ser ut i dag, säger Leena Westberg-Eriksson, chef för modersmålsenheten.
Svårast att få stöd har de barn som söker undervisning i mindre vanliga språk i Uppsala, som hindi och dari. Betydligt lättare är det att få undervisning i engelska, arabiska och persiska.
- Vi kommer aldrig kunna ge alla barn möjlighet till modersmålsstöd. Det skulle kräva alltför många anställda och skulle helt enkelt inte fungera med de resurser vi har i dag, säger Leena Westberg-Eriksson.
Ulla Nordenstam på Skolverket, menar dock att kommunen är skyldig att erbjuda detta enligt förskolans läroplan.
När UNT kontaktar ansvarigt kommunalråd, Cecilia Forss (m) har hon inte hört talas om problemet med modersmålsstödet.
- Vi har ett avtal med förskolan som säger att alla som har rätt till modersmålsstöd, ska få det och jag förutsätter att det avtalet följs. Men jag vet också att en effektivisering av verksamheten är på gång och som förhoppningsvis ger resultatet att fler barn erbjuds stöd, säger hon.
Cecilia Forss vill dock inte lova att alla barn som sökt stöd, får det.
I Sverige får endast 15 procent av landets barn med ett annat modersmål än svenska den undervisning de har rätt till. På 80-talet var samma siffra 60 procent och minskningen beror till stor del på att modersmålsstödet då finansierades av riktade statsbidrag. Sedan 90-talet finansieras det i stället av generella bidrag till kommunerna.
- Sveriges kommuner inser inte att de har ansvar att erbjuda alla förskolebarn detta. De prioriterar inte frågan, säger Ulla Nordenstam på Skolverket.
Det huvudsakliga resultatet av den forskning som gjorts på området tyder på att barn med utländsk bakgrund har lättare att lära sig svenska och andra ämnen i skolan om de får möjlighet att utveckla sitt hemspråk. Det är även viktigt att barnen får möjlighet att utveckla sin kulturella bakgrund och identitet.
- Det är olyckligt att situationen ser ut så här. Men så länge modersmålsstödet är ett strävansmål och inte en lag, är det svårt att göra något åt situationen, säger Leena Westberg-Eriksson.
Fotnot: Ska Uppsala kommun prioritera modersmålsstöd? Diskutera på unt.se
Källa: Tema modersmål
FAKTA
Vad är modersmålsstöd i förskolan?
En modersmålslärare träffar barnen någon gång varje vecka. Hon eller han kommer från samma kulturområde som barnen. De leker, sjunger, ritar, spelar spel och läser sagor på barnens modersmål. Modersmålsläraren kan också leda lekar och sånger för barngruppen och översätter på så sätt kulturen. Om barnen kan träna sitt modersmål redan i förskolan visar undersökningar att de klarar skolan bättre.
Vad är modersmålsstöd i förskolan?
En modersmålslärare träffar barnen någon gång varje vecka. Hon eller han kommer från samma kulturområde som barnen. De leker, sjunger, ritar, spelar spel och läser sagor på barnens modersmål. Modersmålsläraren kan också leda lekar och sånger för barngruppen och översätter på så sätt kulturen. Om barnen kan träna sitt modersmål redan i förskolan visar undersökningar att de klarar skolan bättre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!