Många drabbade av väntetider

De långa väntetiderna på Mammografin har skapat stor oro bland drabbade kvinnor. Information om problemen har inte nått ut. Först i april hoppas de ansvariga på att få i gång kontrollerna igen.

Uppsala2009-02-21 09:02
Som UNT kunde berätta på fredagen har de normala väntetiderna på hälsoundersökningar på Mammografin förlängts med upp till tio månader. Anledningen är främst flytten till Samariterhemmet och en övergång till ett nytt digitaliserat patient- och bildhanteringssystem, där oförutsedda tekniska problem kraftigt fördröjt processen.

Uppskattningsvis 1 500 kvinnor har påverkats av förseningarna.
En av dem är Kerstin Olsén-Ganeva, 62. Hon har flera släktingar som drabbats av bröstcancer, senast en syster som nyligen opererades för sjukdomen, och är själv orolig för att drabbas. Redan i slutet på förra året hade det gått mer än 24 månader sedan hon senast var på undersökning, vilket är det föreskrivna intervallet mellan kontrollerna för kvinnor i hennes ålderskategori.
När hon i december kontaktade Mammografienheten fick hon beskedet att avdelningen var stängd, och blev ombedd att återkomma i februari. Nyligen gjorde hon därför ett nytt försök, men möttes av samma svar. Någon personal som kunde ge information fanns inte på plats, men en växeltelefonist meddelade att hon skulle försöka igen i slutet på mars eller i början på april.

- Jag tycker att det är upprörande. Har man symtom och en remiss får man ju tid för undersökning, men ska det verkligen behöva gå så långt? Då kan det ju redan vara försent, säger hon.
Mest upprörd är hon över bristerna i informationsflödet. När hon ville ha upplysningar om väntetiderna kopplades hon vidare till olika landstingsråd, och fick svaret att man inte kände till att problemen var så allvarliga.
- Det gjorde mig arg, politikerna finns ju till för oss medborgare. De måste känna till sådana här saker, säger hon.

Ismail Kamil (FP), landstingsråd och ordförande i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen, beklagar om en del patienter mötts av oklara besked och dålig information.
- I det här fallet måste det röra sig om ett missförstånd. Vi har hela tiden diskussioner på politisk nivå. De tekniska och administrativa frågorna ligger på tjänstemannasidan, men det är upp till oss att ställa krav på att det blir utfört, säger han.
Ismail Kamil betonar att de långa väntetiderna är "helt oacceptabla".
- Jag beklagar verkligen att det blivit så här. Det handlar om en jätteviktig grupp människor som kommit i kläm. Nu ska vi sätta oss ner och titta på olika lösningar, säger han.
När en extern aktör tar över mammografin den 1 april hoppas de ansvariga att enheten ska vara på fötter igen.
- Vi räknar med att verksamheten kommer i gång för fullt då, med mer personal och extra öppettider för att försöka få ner kötiderna så mycket som möjligt. De drabbade kvinnorna har redan väntat för länge, säger Ismail Kamil.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!