Många ambulansutryckningar onödiga
Att räddningstjänsten får rycka ut till människor som egentligen inte är i behov av ambulanstransport har länge varit ett vanligt problem. Ambulanssjukvården eftersöker nu bättre information om rutinerna till allmänheten.
Foto: Hans E Ericson
- Vi är inte en oändlig resurs, så det här ett problem. Men vi kan ju inte neka någon att åka ambulans, det har vi inte rätt till enligt lagen, säger han.
Han tror inte att problemet är värre i Uppsala än någon annanstans, men till skillnad från flera andra landsting som infört en ambulansavgift för att motverka de onödiga utryckningarna, är ambulanstransporterna fortfarande gratis i Uppsala län. Förslag om att införa en avgift även här var uppe för diskussion för några år sedan, men det avvisades då.
Sjukvården kan endast kräva ersättning för de fall som visar sig vara uppenbara falsklarm, men de utgör inget omfattande problem. I stället handlar det i första hand om okunskap hos människor kring hur systemet fungerar.
- Folk har ibland felaktiga förväntningar på ambulanstransporter, de är inte tillräckligt informerade om när det egentligen är befogat och vilka andra resurser som finns.
För att få bukt med problemet hoppas personalen inom ambulanssjukvården på bättre information till allmänheten. Repressiva åtgärder i form av avgifter är inte lika effektiva och risken är då att folk undviker ambulans även när det är befogat, tror Per Andersson. Redan förra året lämnade ambulanssjukvården ett förslag till landstinget på en informationsbroschyr till alla hushåll, men hittills har inget hänt.
- Sjukvården har en möjlighet, men också en skyldighet, att upplysa människor i en rad olika frågor. Jag tror att folk skulle ta till sig ett informationsutskick om sådana här saker, det är inte som reklam som man bara slänger direkt, säger Per Andersson.
Landstingets informationsdirektör Henrik Pederby säger att frågan har varit uppe för diskussion ett tag, men att man hittills inte hittat den rätta formen för att tackla problemet.
- Vi har inte använt oss av medborgarkommunikation i samma utsträckning tidigare, men det här ett ämne som finns på vår lista. Det är en tuff utmaning, för det handlar ju om att ändra på människors beteende, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!