– Det här är det sämsta jag har varit med om. Det är helt felplogat och trottoarerna är fulla med snö, säger Alain Mardokhi, när vi möter honom på Furugatan i Uppsala.
Han har cyklat till och från jobbet i fyra års tid och han ser det som en självklarhet att cykla även vintertid.
– Man måste fixa så att man kan cykla året om. Det krävs en tidig insats och bra planering, men det måste göras.
Som UNT skrev på torsdagen är kommunen missnöjda med snöröjningen i Uppsala som utförs av entreprenören Markona. Ända sedan upphandlingen gjordes för snart fem år sedan råder delade meningar om hur kontraktet ska tolkas. Den pågående tvisten ledde i fjol till att Uppsala kommun började hålla tillbaka betalningen mot Markona.
Och Markonas vd Maria Andersson anser att det inte är självklart att man ska kunna cykla vintertid. Men det anser Stefan Hanna (C), ordförande i Gatu- och samhällsmiljönämnden:
– Ja det är klart att det ska kunna gå att göra det. Åtminstone på de prioriterade cykelstråken. Men aldrig som på sommaren givetvis. Det är ändå vinter i vårt land. Ibland mer än annars.
Han är, liksom tjänstemännen vid kommunen, inte heller nöjd med snöröjningen. Inför kommande upphandling har han begärt att få vara med på möten med underleverantörer för att ta del av deras syn på sitt arbete.
– Vi snöröjer för att ha en infrastruktur som fungerar, annars kan man inte ta sig till och från jobbet. Vi har en ansträngd basbudget som är underfinansierad, men snöröjningen ska genomföras utifrån det kontrakt vi har, säger Stefan Hanna.
I fjol låg budgeten för snöröjningen på drygt 22 miljoner kronor. Där ska ingå all halkbekämpning, snöplogning, sandning, upptagande av sanden under våren samt den snöjour där röjarna är redo att rycka ut mellan november och april. Budgeten överskreds tidigt 2012 och landade så småningom på 64 miljoner kronor.
– Det har varit så i flera år. Finansförvaltningen går in och täcker upp 90 procent över budget och de övriga tio procenten, 4-5 miljoner kronor varje år, får nämnden stå för. Pengarna får tas från annan verksamhet. Men snön måste ju röjas, säger Stefan Hanna.
I väntan på en ny upphandling och förhoppningen om bättre snöröjning, trampar Alain Mardokhi vidare genom modden.
– Dubbdäck och hjälm måste man ha. Man måste räkna med att ramla några gånger per år, framför allt när det är så halt och gropigt.
"Man ska kunna cykla vintertid"
Att cykla i Uppsala på vintern ska vara en självklarhet. Men bara på vissa vägar, anser ansvarig politiker.
Foto: Hugo Nabo
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!