Det framgår av den senaste undersökningen, vars resultat kom ut innan sommaren. För första gången sedan undersökningarna skapades görs i dag fler resor på cykel än i bil inom tätorterna. Men här finns en skillnad mellan könen - 11 procent fler av männen åker fortfarande bil när kvinnorna som släppt ratten och istället fattat cykelstyret.
Alla skrivna i Uppsala som är mellan 12-84 år gamla kan få vara med och svara på frågor om hur man exempelvis tar sig till jobbet, hur långa resorna är och, när man cyklar och går, och hur man bor. Detta som en del i kommunens hållbarhetsarbete i stadsplaneringen.
Totalt gör Uppsalaborna 409 340 resor en genomsnittlig höstdag, och de flesta av dem, 86 procent, både startar och slutar inom kommunen. Och trots att bilanvändningen minskat något sedan den förra undersökningen är majoriteten av dem som görs fortfarande korta - 56 procent är mindre än fem kilometer långa.
Andra fakta som framkom av undersökningen är att det i gruppen med högskoleutbildade personer cyklas i större utsträckning än i grupperna med lägre utbildning, och att fler som bor utanför tätorterna har både körkort och tillgång till bil.
I busstatistiken syns inga större förändringar, förutom i Storvreta där bussåkandet minskat med över 50 procent under de senaste åren. Övriga delar av Uppsala fortsätter åka buss ungefär som tidigare.