Mammor kramas mer än pappor

Pappor kramas mer sällan med sina barn än mammor gör. Papporna gillar att kolla på tv - och man får bättre tröst av mamma om man är ledsen. Tidningen Kamratposten har frågat barn om sina föräldrar.

Barn vill framför allt prata mer med sina föräldrar, men även sporta, se på tv - och leka.

Barn vill framför allt prata mer med sina föräldrar, men även sporta, se på tv - och leka.

Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Uppsala2008-10-06 10:51
Ungefär 6 000 barn har svarat på frågor i en stor undersökning på Kamratpostens hemsida.
I viktiga frågor får papporna sämre "betyg" än mammorna. Störst skillnad blev när det kom till vem man pratar med när man är ledsen. Bara 5 procent vänder sig till pappa, mot 41 procent till mamma.

Med undersökningen vill KP ge barn chans att göra sina röster hörda.
- Det är inte så ofta barn får vara med i stora undersökningar. Ofta är det vuxna och experter som berättar hur barnen har det, säger Kamratpostens chefredaktör Ola Lindholm.

Men barnen ger också en positiv bild av sina föräldrar. Över hälften svarar att mamma och pappa inte behöver ändra på någonting, eftersom de redan är perfekta.
Barn saknar ändå att göra saker med sina föräldrar. Mest av allt vill de prata mer. De vill också sporta, pyssla och se på tv mer tillsammans med mamma och pappa.

I flera frågor ser man att kontakten med mamma verkar vara bättre än kontakten med pappa. Bland annat kramas mammorna mer.
Så här svarade barnen i undersökningen:

Har du och din mamma kramats senaste veckan?
+ Ja, flera gånger om dagen (32 procnet)
+ Ja, varje dag (30 procent)
+ Ja, några gånger ( 26 procent)
+ Nej (12 procent)

Har du och din pappa kramats senaste veckan?
+ Ja, flera gånger om dagen (19 procent)
+ Ja, varje dag (25 procent)
+ Ja, några gånger (32 procent)
+ Nej (23 procent)

Vem pratar barnen med när de är ledsna?
+ Mamma (41 procent)
+ Kompis (24 procent)
+ Annan (12 procent)
+ Ingen (11 procent)
+ Pappa (5 procent)
+ Syskon (4 procent)
+ Mor- eller farföräldrar (2 procent)
+ Skolsköterska/lärare (1 procent)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om