Målmedveten Knivstabo får Gallerix att växa
Bild- och ramkedjan Gallerix har vuxit kraftigt under de senaste åren. I dag finns det 92 butiker i landet och nu förbereds en expansion i Europa. En av personerna bakom den starka tillväxten är etableringschefen och Knivstabon Maria Ahlestål.
I receptionen är det julivarmt. På väggen hänger en tavla med ord som ska stå för Gallerix kärnvärden. Humor, Mänsklig värme, Spännande, Inbjudande.
Det är ganska trångt på kontoret, personalstyrkan har vuxit från ett tiotal till drygt 30 personer.
När Maria Ahlestål började på Gallerix för tio år sedan hade hon först administrativa uppgifter.
— Då var vi så få, alla högg tag i allt som behövde göras, säger hon.
Eftersom Maria Ahlestål hade jobbat i försäkringsbranschen blev försäkringar hennes ansvar.
Så småningom fick hon även personalansvar. Hon byggde upp Gallerix University där det ingår en skräddarsydd två veckor lång utbildning för de företagare som driver Gallerixbutikerna enligt ett franchisesystem (se faktaruta intill).
Företagarna får utbildning i bland annat datakunskap, ramhantverk och lär sig mer om Gallerix affärsidé.
Gallerix största kundgrupp är kvinnor mellan 21-40 år. Med den kunskapen i bakhuvudet gäller det att plocka ut de varor som fungerar tillsammans och säljer bäst.
För Maria Ahlestål gäller det att välja ut orter, söka bra butikslägen och förhandla fram affärsmässiga hyresvillkor. Ibland kan det bli tuffa förhandlingar.
— Det gäller att tänka långsiktigt, vi som förhandlar kommer ju att mötas igen, säger Maria Ahlestål.
Att vara målinriktad och affärsmässig i sin yrkesroll är grunden i hennes arbete. Det där med mål finns med både i arbets- och privatlivet.
— När jag var 14 år började jag att skriva listor vid nyår på saker som jag skulle göra under det kommande året. Sedan kollade jag av vad som hade genomförts. Jag tycker om att sätta upp mål både på jobbet och privat, säger Maria Ahlestål.
Att genomföra saker kräver också envishet.
Under de senaste tio åren har Maria Ahlestål varit med och öppnat 56 nya Gallerixbutiker.
I Uppsala ligger tre butiker, men Gallerix kan tänka sig ytterligare en till i Stormhatten/Boländerna. I Stockholmsområdet pekas ytterligare 14 platser ut som intressanta för etableringar.
Men tillväxten kommer att ske i något lugnare takt framöver.
— Det är inte bra att ha för bråttom. Vi måste också säkerställa att vi är ekonomiskt starka i Sverige innan vi tar nästa steg, säger Maria Ahlestål.
Under de kommande sju åren vill företaget växa till 200 butiker. Hälften av butikerna ska ligga i Sverige och den andra hälften i Europa.
Än är det inte klart var den första utländska Gallerixbutiken öppnar.
— Men mycket talar för att det blir i ett grannland, säger Maria Ahlestål.
Sedan är det övriga Europa som väntar.
— Om två år tror jag att vi har börjat att expandera utomlands. Supportkontoret finns kvar i Uppsala, men på sikt kan vi behöva mer lokaler, säger Maria Ahlestål.
FAKTA/Maria Ahlestål
Bor: I Knivsta
Familj: man, två barn
Utbildning: gymnasieekonom, diplomutbildning på institutionen för försäkringsutbildning (IFU), ledarskapsutbildning, universitetskurser i företagsekonomi och juridik.
Fritiden: umgås med familj och vänner, engagerad i organisationen Zonta International där personer i ledande ställning arbetar för att förbättra kvinnors levnadsvillkor i världen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!