Peter Fors, vd på Fors Måleri & Entreprenad i Märsta, har i det närmaste ett mantra när det handlar om målning:
– Färg ska skydda, försköna och bevara, säger han.
Förarbetet, understryker Peter Fors, ska göras grundligt och ska få ta tid. Även den vackraste kulör kan tappa stinget när ojämnheter och skavanker börjar visa sig. På färgburken finns också mycket viktig information. Där står om färgens livscykel, vilket i högsta grad är en miljöfråga. Ju bättre arbete som gjorts, ju färre ommålningar krävs och följaktligen måste inte kemikalierna – alltifrån färg till målartvätt – användas fler gånger än nödvändigt. De allra flesta burkar är också försedda med den miljömärkning som garanterar att innehållet uppfyller gällande EU-krav.
I dagsläget används ofta vattenlöslig akrylatfärg vid inomhusmålning. Äggtempera håller på att gå ur tiden då de färgerna inte är anpassade till den typ av täta hus vi bygger i dag. Även trotjänaren linoljefärg används förstås. Det kluriga är att den ska målas i mycket tunna lager, vilket ibland kräver en yrkesman.
Just nu är det ljusa kulörer som säljer bäst, berättar Peter Fors. Många målar tre väggar i ett rum, och väljer en fondvägg av tapet på den fjärde. Fototapeter är hett, liksom att måla egna ”anslagstavlor” på väggarna med magnetfärg. Nästa trend, tror Peter Fors, är en mer jordnära färgskala.
– Tänk: lummig grönska, eller en strand på Hawaii.
Kulörval är knivigt för de flesta. De flesta färger ser betydligt ljusare ut i butiken än de kommer att upplevas hemma på väggen. Dels för att ljuset i en affär är artificiellt, dels för att fönstren är få. Peter Fors tips är att alltid välja en två steg ljusare kulör än den man fastnat för. Köp sedan en provburk, ta hem den och måla en liten yta på väggen.
– Sedan brukar jag säga att man ska titta på ytan tre gånger om dagen – i olika ljus – i tre dagar innan man bestämmer sig. Tre gånger tre alltså. Som på gymmet…
Iréne Hummelgård, vd på Flügger färg i Märsta, instämmer i att det är de ljusa kulörerna som dominerar just nu. Likaså fondväggar, gärna i svart och vitt med någon form av skimmer. Även hon tror att jordiga, naturnära färger är nästa trend.
Hon tycker att man ska våga vara personlig i sina val. Och hon har hjälpt många som kommer in i butiken och säger sig inte alls kunna välja.
– Jag brukar titta lite på hur personen är klädd, det säger en hel del. Man har sina favoritfärger och det märks. När vi sedan går runt och tittar ser jag vad de börjar titta på.
Att ta med en bild på sitt hem och sin inredning kan också vara till stor hjälp.
– Det handlar ju också om vad rummet ska användas till. Ska det vara rogivande, lekfullt, stiligt? För många är det en kostnads-fråga också, förstås. En fondvägg till exempel kan kosta allt mellan 400 kronor till 3 000 kronor.
Det kluriga är, paradoxalt nog, det enorma urvalet menar Iréne Hummelgård.
– Problemet är att det finns något för alla.