Mälardalens enda sjöräddningshelikopter gjorde sin sista tur

På onsdagen lyfte räddningshelikoptern Superpuman för sista gången från Uppsala garnison, gamla F 16, i Uppsala. I och med det förlorar Mälardalen sin sista sjöräddningskapacitet.

Uppsala2005-12-15 07:32
I stället kommer det civila Norrlandsflyg att etablera sig på flygflottiljen.
— De skall sätta upp en bas här i februari, och kommer i gång under våren. Eftersom politikerna har gett försvaret nya uppgifter får nu civila entreprenörer ta över räddningsuppdragen här i Mälardalen, sammanfattar pilot Mats Jansson som tillsammans med piloten Matz Högberg körde en sista sväng över Uppsala på onsdagen.

Mindre helikoptrar
Civilflygets helikoptrar är mycket mindre än den mäktiga Superpuman och har inte heller möjlighet att bekämpa skogsbränder.
— Jag skulle uppskatta civilflygets kapacitet till ungefär hälften. Det finns dessutom ingen militär beredskap för militär flygräddning, säger Mats Jansson.
Gruppen på Uppsala flygflottilj består i dag av 20 tekniker, piloter och ytbärgare. Den upplöses nu, och personalen försvinner till Ronneby, Västkusten eller Luleå.
— En epok försvinner, sammanfattar Mats Jansson innan han kliver in i helikoptern.

Sista 24-timmarsjouren
— Skall man hamna i sjönöd i dag så bör man helst göra det i Visby hamn för att vara säker på att bli upplockad, säger någon innan det bär ut på flygfältet för den allra sista turen med den mäktiga Superpuman.
I dag klockan sex på morgonen löpte den sista 24-timmarsjouren ut.
Därmed försvinner Mälardalens sista sjöräddningskapacitet och ersätts av helikoptrar och manskap från Ronneby, två timmar bort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om