Majonnäsfabrikör årets nyföretagare i Uppsala
Familjen Oguz från Uppsala laborerade fram såsbas och majonnäs och startade eget. Affärsidén blev en succé omsättningen väntas gå från noll till 12 miljoner på tre år.I dag prisas familjen som Årets nyföretagare.
— Första året gick vi från noll till 2, 8 miljoner. Andra året blev omsättningen 5, 7 miljoner och årets prognoser pekar på 12 miljoner, säger sonen Jian Oguz som är företagets vd.
Han har tidigare jobbat som it-konsult och beskriver sig som en duktig säljare. Pappa Menderes har i sin tur drivit flera egna restauranger, bland annat i Knivsta.
— Pappa är duktig på livsmedel och jag kände att jag gärna ville ta tillvara på hans kunskaper, säger Jian Oguz.
Större efterfrågan
Till en början var tanken att satsa på dressing, men efter en undersökning av marknaden visade det sig att efterfrågan var större på majonnäs, olja och såsbaser.
Produkterna har kommit till efter många timmars tester och laborerande. I såsbaserna finns till exempel 6000 olika aromer. Kunderna består av livsmedelsgrossister i Sverige och Finland, med tonvikt på Stockholmsområdet.
Familjeföretag
I företaget arbetar förutom Jian Oguz och Menderes även Jians mor Hatice.
UNT: Hur är det att jobba med sin familj?
— Det är en fördel för oss. Vi kan puscha varandra mer. Många gånger jobbar vi från 8 på morgonen till 2-3 på natten. Sånt kan man inte kräva av en vanlig anställd, säger Jian Oguz.
I maj anställdes den första personen utifrån, försäljningschefen Claes Lagelius. Sannolikt kommer det snart att bli fler. Nästa år ska företaget troligen flytta till en större lokal i Gimo och 2010 räknar Jian Oguz med att arbetsstyrkan består av 20-25 personer. Flera produkter och idéer är på gång och Sidex Food har så smått börjat spana mot marknader som Baltikum, Norge och Danmark.
Behöver inte locka
— Fast i nuläget går vi inte längre ut aktivt för att locka kunder. Vi hinner inte med fler just nu. Men man kan säga att vi befinner oss i ett läge där vi själva kan bestämma hur mycket vi vill växa, säger Jian Oguz och ler.
Han tror att framgången beror på att de kom in i branschen i rätt tid. Alla jämnstora konkurrenter hade blivit uppköpta av större företag och det fanns behov av ett litet och flexibelt företag.
Flera stora livsmedelföretag har försökt köpa upp Sidex Food, men samtliga har fått nobben av familjen.
— Jag imponeras av familjeföretag som funnits i flera generationer och orkar stå emot pressen från jättarna. Dessutom är det ganska kul att komma som en uppstickare och slå de stora företagen på fingrarna, säger Jian Oguz.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!