Uppsalabor överrumplades när elmätare skulle bytas

Magnus Edström fick sin mikro förstörd när ett oväntat elavbrott inträffade i lägenheten. Att Vattenfall var där och bytte elmätare var något Magnus inte blivit informerad om.

Michel Rowinski ringde sin elektriker och bad honom se till att Uppsalahem skickade ut sms till alla boende i området.

Michel Rowinski ringde sin elektriker och bad honom se till att Uppsalahem skickade ut sms till alla boende i området.

Foto: Privat

Uppsala2023-02-25 19:00

Under 2023 har Vattenfall meddelat att de kommer genomföra elmätarbyten i delar av Uppsala. Enligt hemsidan ska information kring mätarbytet skickas ut i god tid. Den som påverkas ska dessutom bli kontaktade av Eltel Network, anlitade av Vattenfall, om tidpunkt för bytet.

Michel Rowinski, boende i Eriksberg, blev  överrumplad när han på torsdagsmorgonen såg tre elbilar utanför köksfönstret.

– Jag gick ner och frågade och de sa att de kommer om någon timme. Jag frågade varför det inte sitter några lappar i trapphuset men fick till svar att det inte är deras ansvar.

Han är orolig för att de med känslig teknisk utrustning och äldre med medicinskt stöd ska drabbas av oanmälda strömavbrott till följd av mätarbytet.

undefined
Michel Rowinski ringde sin elektriker och bad honom se till att Uppsalahem skickade ut sms till alla boende i området.

I ett mail från Vattenfall den 25 januari fick Michel generell information om mätarbytet. I mailet framgår att Eltel Networks kommer informera per brev eller portanslag om elmätaren är placerad utomhus eller i ett gemensamt elmätarutrymme. Men någon sådan information har Michel inte fått.

– Av de jag har pratat med har ingen fått någon specifik information om bytet, förutom en som fick via Kivra, säger Michel.

– Ärlig talat förstår jag inte problemet, varför har man inte satt upp lappar? Det finns många äldre i Eriksberg, eller de som inte kan prata svenska så bra. Det är viktigt att vara tydlig så inte folk blir oroliga i onödan eller saker går sönder.

undefined
I flerfamiljshus, där elmätaren är placerad utomhus eller i ett gemensamt elmätarutrymme, ska portanslag komma upp med information om tidpunkt för bytet enligt Vattenfall.

Magnus Edström bor i Ekeby. Han fick sin mikro förstörd till följd av strömavbrottet i samband med mätarbytet.

– Den enda information jag fick var genom en lapp i granngårdens tvättstuga där det stod att det skulle ske någon gång vecka 4–5. Den såg jag efter att bytet var gjort.

På Vattenfalls hemsida rekommenderas att man kopplar ur känslig elektronik inför mätarbytet. Magnus gjorde en skadeanmälan till Vattenfall men fick till svar att de inte kunde göra något då det handlade om ett planerat strömavbrott.

Elisabeth Madsen, projektkommunikatör på Vattenfall Eldistribution, säger att man alltid skickar ut information i god tid.

– Det ska komma antigen via Kivra, sms, mail eller brev. Några dagar före mätarbytet ska ett portanslag komma upp.

Varför har flera i Uppsala ändå inte fått informationen?

– Jag kan inte gå in på specifika kundärenden. Det är tråkigt att höra, om något har blivit fel ber vi om ursäkt och vill att kunden kontaktar oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!